Liturgika (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

nie ma

Cele

Celem wykładów jest wprowadzenie studentów w podstawowe zagadnienia i pojęcia liturgiczne, które pozwolą im kontynuować naukę tego przedmiotu na dalszych latach.

Treści kształcenia

Tematyka wykładów obejmuje takie dziedziny jak: pojęcie i natura liturgii, miejsce liturgii w życiu Kościoła, pojęcie i przymioty kultu, język liturgii, księgi liturgiczne, prawo liturgiczne, symbolika liturgiczna. 1. Pojęcie, natura i definicje liturgii (przegląd historyczny)
2. Pojęcie kultu (historia: Stary Testament, Nowy Testament, Kościół)
3. Prawo liturgiczne (historia, ogólne normy prawne dzisiaj)
4. Księgi liturgiczne (historia i teraźniejszość)
5. Język w liturgii (historia, współczesność)
6. Symbolika elementów naturalnych w liturgii
7. Miejsce sprawowania liturgii (wnętrze kościoła)
8. Szaty liturgiczne
9. Naczynia liturgiczne
10. Gesty i postawy liturgiczne
11. Formy słowne w liturgii 1. Pojęcie, natura i definicje liturgii (przegląd historyczny)
2. Pojęcie kultu (historia: Stary Testament, Nowy Testament, Kościół)
3. Prawo liturgiczne (historia, ogólne normy prawne dzisiaj)
4. Księgi liturgiczne (historia i teraźniejszość)
5. Język w liturgii (historia, współczesność)
6. Symbolika elementów naturalnych w liturgii
7. Miejsce sprawowania liturgii (wnętrze kościoła)
8. Szaty liturgiczne
9. Naczynia liturgiczne
10. Gesty i postawy liturgiczne
11. Formy słowne w liturgii

Efekty kształcenia

WIEDZA: Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)

UMIEJĘTNOŚCI: student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01);
student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04);
Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);

KOMPETENCJE:
Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01);
student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);

Metody dydaktyczne

Przedmiot realizowany będzie przez wykłady, prezentacje multimedialne i dyskusje

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie dwóch pisemnych kolokwiów, które odbywają po zakończeniu poszczególnych części wykładu (w listopadzie oraz w połowie stycznia).

Lektury podstawowe

Nadolski B., Liturgika, t. I: Liturgika fundamentalna, Poznań 1989;
Sinka T., Zarys liturgiki, Kraków 1994, s. 7-105;
Nadolski B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004;

Lektury uzupełniające

Clerck de P., Zrozumieć liturgię, Kielce 1997;
Czerwik S., Pojęcie i natura liturgii, [w:] Euntes docete, red. S. Koperek CR, Kraków 1993, s. 41–59;
Głowa W., Znaki i symbole w liturgii, Przemyśl 1995;
Kunzler M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999, s. 7-276;
Nadolski B., W drodze do liturgii, Poznań 1998;
Szczepaniec S., Co to jest liturgia?, Kraków 2006;
Sobeczko J. H., Zgromadzeni w imię Pana. Teologia zgromadzenia liturgicznego, Opole 2000;
Kwiatkowski D., Liturgika – Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, Poznań 2003