Liturgika (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Liturgika
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Liturgika [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- [prowadzący ćwiczenia:15h/z/1ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
Sylabus
Wymagania wstępne
nie ma
Cele
Celem ćwiczeń jest zapoznanie studenta z historią, budową, praktyką i teologią Modlitwy Kościoła (Liturgii Godzin).
Treści kształcenia
- Treści merytoryczne - skrócony opis:
Student ma poznać w jaki sposób powstała i rozwijała się liturgiczna modlitwa Kościoła od starożytności do czasów współczesnych. Ma także zdobyć wiedzę na temat jej budowy, sposobu odmawiania, prawa liturgicznego i jej teologii.
- Treści merytoryczne - pełny opis (program):
1. Nazwy Liturgii godzin
2. Historyczny rozwój Liturgii godzin
3. Struktura odnowionej Liturgii godzin
4. Obowiązek odmawiania Liturgii godzin
5. Teologia Liturgii godzin
6. Elementy składowe Liturgii godzin (psalmy, kantyki, elementy wspomagające psalmy i kantyki, czytania, responsoria, hymny, prośby, Modlitwa Pańska, modlitwy końcowe)
7. Historia i teologiczna myśl poszczególnych godzin kanonicznych
8. Duszpasterski wymiar odnowy Liturgii godzin
9. Liturgia godzin w życiu duchowym kapłana
Student ma poznać w jaki sposób powstała i rozwijała się liturgiczna modlitwa Kościoła od starożytności do czasów współczesnych. Ma także zdobyć wiedzę na temat jej budowy, sposobu odmawiania, prawa liturgicznego i jej teologii.
- Treści merytoryczne - pełny opis (program):
1. Nazwy Liturgii godzin
2. Historyczny rozwój Liturgii godzin
3. Struktura odnowionej Liturgii godzin
4. Obowiązek odmawiania Liturgii godzin
5. Teologia Liturgii godzin
6. Elementy składowe Liturgii godzin (psalmy, kantyki, elementy wspomagające psalmy i kantyki, czytania, responsoria, hymny, prośby, Modlitwa Pańska, modlitwy końcowe)
7. Historia i teologiczna myśl poszczególnych godzin kanonicznych
8. Duszpasterski wymiar odnowy Liturgii godzin
9. Liturgia godzin w życiu duchowym kapłana
Efekty kształcenia
- Efekty kształcenia:
WIEDZA: Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14);
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
UMIEJĘTNOŚCI:
student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04);
Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła (TkMA_UO4);
KOMPETENCJE:
student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
WIEDZA: Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14);
Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
UMIEJĘTNOŚCI:
student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04);
Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła (TkMA_UO4);
KOMPETENCJE:
student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
Metody dydaktyczne
Przedmiot realizowany będzie przez ćwiczenia praktyczne i dyskusje nad poszczególnymi tematami.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Sprawdzenie praktycznej umiejętności odmawiania Liturgii Godzin i Kalendarza liturgicznego.
Lektury podstawowe
- Konstytucja Apostolska "Laudis canticum" Pawła VI (1.11.1970);
Liturgia Godzin, t. I-IV, Pallotinum 1982-1988.
Liturgia Godzin, t. I-IV, Pallotinum 1982-1988.
Lektury uzupełniające
- Nadolski B., Liturgika, t. 2, Liturgia i czas, Poznań 1991
- Liturgia uświęcania czasu, red. W. Świerzawski, Kraków 1984;
- Kunzler M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999;
- Sinka T., Liturgika, Kraków 1997;
- Mirabile Laudis Canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, red. H. J. Sobeczko, Opole 2008;
- Liturgia uświęcania czasu, red. W. Świerzawski, Kraków 1984;
- Kunzler M., Liturgia Kościoła, Poznań 1999;
- Sinka T., Liturgika, Kraków 1997;
- Mirabile Laudis Canticum. Liturgia godzin: dzieje i teologia, red. H. J. Sobeczko, Opole 2008;