Liturgika (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Liturgika
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Liturgika [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Janusz Mieczkowski
Sylabus
Wymagania wstępne
nie ma
Cele
Celem ćwiczeń jest poznanie prawodawstwa odnośnie Mszy świętej oraz nabycie praktycznej umiejętności jej celebrowania.
Treści kształcenia
Tematem ćwiczeń jest poznanie prawodawstwa liturgicznego odnoszącego się do sprawowania Eucharystii w Kościele katolickim. - Znaczenie i godność sprawowania Eucharystii
- Struktura Mszy świętej oraz jej elementy i części
- Funkcje i posługi we Mszy świętej
- Różne formy sprawowania Mszy świętej
- Urządzenie i wystrój kościoła do sprawowania Eucharystii
- Rzeczy potrzebne do sprawowania Mszy świętej
- Wybór Mszy świętej i jej części;
- Praktyczne ćwiczenia sprawowania Eucharystii - Znaczenie i godność sprawowania Eucharystii
- Struktura Mszy świętej oraz jej elementy i części
- Funkcje i posługi we Mszy świętej
- Różne formy sprawowania Mszy świętej
- Urządzenie i wystrój kościoła do sprawowania Eucharystii
- Rzeczy potrzebne do sprawowania Mszy świętej
- Wybór Mszy świętej i jej części;
- Praktyczne ćwiczenia sprawowania Eucharystii
- Struktura Mszy świętej oraz jej elementy i części
- Funkcje i posługi we Mszy świętej
- Różne formy sprawowania Mszy świętej
- Urządzenie i wystrój kościoła do sprawowania Eucharystii
- Rzeczy potrzebne do sprawowania Mszy świętej
- Wybór Mszy świętej i jej części;
- Praktyczne ćwiczenia sprawowania Eucharystii - Znaczenie i godność sprawowania Eucharystii
- Struktura Mszy świętej oraz jej elementy i części
- Funkcje i posługi we Mszy świętej
- Różne formy sprawowania Mszy świętej
- Urządzenie i wystrój kościoła do sprawowania Eucharystii
- Rzeczy potrzebne do sprawowania Mszy świętej
- Wybór Mszy świętej i jej części;
- Praktyczne ćwiczenia sprawowania Eucharystii
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
- Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego (TMA_W15);
- student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego i sakramentów (TkMA_W03)
UMIEJĘTNOŚCI:
- student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04);
Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła (TkMA_UO4);
KOMPETENCJE:
- Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01);
- student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
- student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
student
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym (TMA_W14)
- Student ma uporządkowaną, pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu liturgiki i liturgii, obrzędowości Kościoła katolickiego i pobożności ludowej (TkMA_W02);
- Student ma gruntowną znajomość zasad interpretacji tekstu teologicznego (TMA_W15);
- student ma pogłębioną wiedzę z zakresu teologii słowa Bożego i sakramentów (TkMA_W03)
UMIEJĘTNOŚCI:
- student posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych (TMA_U04);
Student potrafi popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym (TkMA_UO2);
Student potrafi sprawować liturgię i obrzędy Kościoła (TkMA_UO4);
KOMPETENCJE:
- Student ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności (TMA_K01);
- student rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie(TMA_K02);
- student ma świadomość własnej indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego (TMA_K07);
student
Metody dydaktyczne
wykład, dyskusje, ćwiczenia praktyczne.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
zaliczenie praktycznej umiejętności sprawowania Eucharystii;
Lektury podstawowe
- Ogólne Wprowadzenie do Mszału Rzymskiego
- Mszał Rzymski dla Diecezji Polskich
- Wskazania Episkopatu Polski po ogłoszeniu nowego wydania Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego (9 marca 2005 r.).
- Mszał Rzymski dla Diecezji Polskich
- Wskazania Episkopatu Polski po ogłoszeniu nowego wydania Ogólnego Wprowadzenia do Mszału Rzymskiego (9 marca 2005 r.).
Lektury uzupełniające
- Instrukcja "Redemptionis sacramentum" (Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów)
- Instrukcja "Inaestimabile donum"(Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów)
- Instrukcja "Inaestimabile donum"(Kongregacja Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów)