Egzegeza Nowego Testamentu (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wymagana jest znajomość co najmniej podstaw języka greckiego, umiejętność analizowania tekstu ze względu na jego gatunek i Sitz im Leben. Uczestnik wykładu winien być zdolny osadzić zdobywaną wiedzę w kontekście kanonu Pisma Świętego oraz dziejów zbawienia. Winien nabywać coraz większego przekonania o wyjątkowym znaczeniu Pawła Apostoła dla zbawienia i z zainteresowaniem analizować jego przełomowe wypowiedzi z ich kontekście historycznym

Cele

Celem wykładu jest zapoznanie się z najważniejszymi tematami odnośnie życia, działalności i pism Pawła Apostoła. W kolejnych wykładach są omawiane najważniejsze teksty Dziejów i Listów, by ukazać oryginalność oraz doniosłość Pawła dla głoszenia Ewangelii i kształtu Kościoła Apostolskiego. Egzegeza naukowa,uzupełniona o elementy aktualizacji ma na celu ukazania ponadczasowego charakteru rozstrzygnięć Apostoła Narodów

Treści kształcenia

Analizowane są teksty Pierwszego Listu do Koryntian, ze szczególnym uwzględnieniem nauki o charyzmatach, wybrane teksty Dziejów Apostolskich, ukazujące początki Kościoła w Jerozolimie oraz zasady zakładania Kościołów Pawła. Obraz Pawła w Dziejach zostaje ubogacony o elementy wskazujące na jego podwójne zakorzenienie, w judaizmie i kulturze hellenistycznej. Z Listów Katolickich zostaną omówione ich wypowiedzi istotne dla doktryny katolickiej. Zapoznanie się z zamiarem literackim Dziejów oraz specyfiką epistolarnej literatury pierwszego wieku po Chr. jest początkiem analizy wybranych tekstów ukazujących osobę i myśl Pawła w jego aktywności żarliwego faryzeusza i prześladowcy, apostoła poszukującego swojego miejsca w Kościele, głosiciela dobrej nowiny dla pogan, zatroskanego o rozwój zakładanych wspólnot kościelnych, autora listów, stanowiących zapis napięć i problemów w życiu pierwszego, drugiego i trzeciego pokolenia wyznawców Chrystusa. Zapoznanie się z zamiarem literackim Dziejów oraz specyfiką epistolarnej literatury pierwszego wieku po Chr. jest początkiem analizy wybranych tekstów ukazujących osobę i myśl Pawła w jego aktywności żarliwego faryzeusza i prześladowcy, apostoła poszukującego swojego miejsca w Kościele, głosiciela dobrej nowiny dla pogan, zatroskanego o rozwój zakładanych wspólnot kościelnych, autora listów, stanowiących zapis napięć i problemów w życiu pierwszego, drugiego i trzeciego pokolenia wyznawców Chrystusa.

Efekty kształcenia

W toku zajęć student dowiaduje się o zróżnicowanym znaczeniu źródeł do poznania osoby i myśli Pawła Apostoła, nabiera umiejętności analizowania i oceny odpowiednich fragmentów Dziejów oraz Listów Pawła, tych przyjmowanych za autentyczne oraz deuteropałowych, aby umieć zrekonstruować życie i działalność Apostoła Narodów na tle historii oraz w kontekście kulturowo religijnym swojej epoki a także sformułować w sposób uporządkowany poglądy Pawła na podstawowe tematy takie jak zbawienie, łaska, grzech, sakramenty i charyzmaty, strategia głoszenia Ewangelii i budowania Kościoła oraz wybierani i formowanie współpracowników i przełożonych.
H2A_W01; S2A_U05;H2A_K01;

Metody dydaktyczne

Podstawową metodą jest wykład ubogacony o dyskusję nad znaczeniem ważnych tekstów, prezentację i ilustrację a także struktury literackie uwydatniane w czasie lektury. Odwołanie się do współczesnej teorii komunikacji oraz sztuki retoryki daje dodatkowe narzędzie do zrozumienia osoby i nauczania Pawła.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Wymagana jest wiedza zdobywana w czasie wykładów, znajomość tekstów źródłowych oraz kluczowych terminów w językach oryginalnych a także zadana literatura autorstwa wykładowcy i specjalistów w danej dziedzinie. Formą zaliczenia jest egzamin ustny.

Lektury podstawowe

Gnilka J., Paweł z Tarsu. Apostoł i świadek, Kraków 2001
Jelonek T., Wprowadzenie do Listów św. Pawła, Kraków 1998
Pindel R., Aby zrozumieć Pawła. Wprowadzenie i wdrożenie w lekturę Listów Pawłowych, Kraków 1999, 2004 (II wyd.)
Pindel R., Charyzmaty w służbie budowania Kościoła; [w:] tenże, To co z Ducha Świętego, Kraków 1997, s. 80-108.
Pindel R., Pawłowa mowa obronna. analiza retoryczna Dz 24,10b-21, "Polonia Sacra" 12 (2003) I, s. 295-307.
Pindel R., Od ewangelizacji do wspólnoty, Kraków 2000
Penna R., Święty Paweł z Tarsu, Kraków 2008
Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, 9. Dzieje Apostolskie. Listy św. Pawła, opr. Jasiński A. S. i in., Warszawa 1990

Lektury uzupełniające

Rakocy W., Tak zwany Sobór Jerozolimski wyrazem troski o jedność pierwotnego Kościoła, "Roczniki Teologiczne" XLIII (1996)1, 139-148.
Pindel R., Turcja. Śladami św. Pawła Apostoła, Kraków 1994
Wstęp do Nowego Testamentu, red. Rubinkiewicz R., Warszawa 1996
Szymanek E., Wykład Pisma Świętego Nowego Testamentu, Poznań 1990
Gieniusz A., Najstarszy przekaz o zmartwychwstaniu, "Zeszyty Historyczno-Teologiczne Zmartwychwstańców" 3, s. 73-81.