Patrologia (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

historia Kościoła - zaliczony pierwszy rok studiów /chodzi o znajomość w zakresie podstawowym wydarzeń do 1054 roku/
łacina w stopniu podstawowym.

Cele

Przekaz ewangelicznej nowiny dokonał się w rożnych kulturach. sama działalność apostołów koncentrowała się w obrębie kultury żydowskiej, semickiej, rzymskiej i ogólnie pojętej hellenistycznej. Chodzi o ukazanie specyfiki jak i formowanie się głównych kierunków rozwoju na wszystkich płaszczyznach życia wspólnoty wiary.Uczulic na procesy zachodzące w ówczesnym społeczeństwie i pokazać, jak w oparciu o Ewangelię ukazali Ojcowie rozwiązania przyjete przez Kościół

Treści kształcenia

podstawowe serie wydawnicze tekstów Ojców Kościoła
Pisma Ojców Apostolskich
Pierwsze apologie w języku greckim
Tekst dotyczące męczenników
Pierwsze kontrowersje trynitarne i dyscyplinarne
Samoświadomość wspólnoty wierzących
Egzegeza patrystyczna /do Nicei/
Początki ruchów monastycznych
Prześladowanie za rządów Dioklecjana - serie wydawnicze - zaznajomienie zarówno z edycjami krytycznymi jak i polskimi tłumaczeniami, zagadnienia dotyczące podręczników, serii monografii jak i czasopism specjalistycznych
- pierwsze pisma powstałe w łonie wspólnoty wierzących a nie włączone do kanonu Pisma
-apologie jako gatunek literacki, obraz wspólnoty, z czym identyfikowano \\\"Dobrą Nowinę\\\"
Męczeństwo jako apologia, akta, passiones i legendy, próba nauki krytycznego odczytywania tych tekstów
- kontrowersje dogmatyczne; język, terminy, pojawiające się pytania i odpowiedzi, pierwsze spory w łonie Kościoła
- eklezjologia: jak się rozumiano, formowanie się widzialnej struktury, kwestia złączenia liturgia - sakramenty władza kapłańska
- Pismo Święte jako źródło nie tylko pobożności ale i fundament dyskusji teologicznej, tradycja antiocheńska i aleksandryjska
- premonastycyzm syryjski i egipski, inne postrzeganie wiary, inna koncepcja życia, jej włączenie w Wielki Kościół
- spotkanie Kościoła i cesarza, przełom Konstancjański - serie wydawnicze - zaznajomienie zarówno z edycjami krytycznymi jak i polskimi tłumaczeniami, zagadnienia dotyczące podręczników, serii monografii jak i czasopism specjalistycznych
- pierwsze pisma powstałe w łonie wspólnoty wierzących a nie włączone do kanonu Pisma
-apologie jako gatunek literacki, obraz wspólnoty, z czym identyfikowano \\\\\\\"Dobrą Nowinę\\\\\\\"
Męczeństwo jako apologia, akta, passiones i legendy, próba nauki krytycznego odczytywania tych tekstów
- kontrowersje dogmatyczne; język, terminy, pojawiające się pytania i odpowiedzi, pierwsze spory w łonie Kościoła
- eklezjologia: jak się rozumiano, formowanie się widzialnej struktury, kwestia złączenia liturgia - sakramenty władza kapłańska
- Pismo Święte jako źródło nie tylko pobożności ale i fundament dyskusji teologicznej, tradycja antiocheńska i aleksandryjska
- premonastycyzm syryjski i egipski, inne postrzeganie wiary, inna koncepcja życia, jej włączenie w Wielki Kościół
- spotkanie Kościoła i cesarza, przełom Konstancjański
- wyzwania społeczno polityczne tamtych czasów i odpowiedź na nie ze strony Ojców

Efekty kształcenia

w wyniku przeprowadzonych zajęć student rozróżnia pomiędzy tekstami kanonicznymi a innymi pismami z czasów wczesnego chrześcijaństwa. dzięki podanej bibliografii potrafi szukać tekstów jaki i autorów według interesujących go zagadnień. poprzez poznanie języka i terminów identyfikuje kolejne herezje jak i zagadnienia, potrafi objaśnić źródła różnorodności liturgiczno - prawnej obecne w tradycji chrześcijańskiej jak i wytłumaczyć ich pochodzenie.
Poprzez prowadzone równolegle ćwiczenia potrafi ocenić i zanalizować krytycznie tekst.

Metody dydaktyczne

wykład z użyciem środków audiowizualnych - mapa i łączenie wykładu z prezentacją kolejnych miejsc związanych z pierwszymi zabytkami piśmiennictwa starochrzescijańskiego. prezentacja zabytków materialnych dotyczących życia wspólnoty chrześcijańskiej w tych czasach

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Student powinien wykazać się zarówno sprawnościami (umiejętność analizy tekstu, umiejscowienie w czasie autora) jak i znajomością zagadnień tzn. którzy Ojcowie podejmowali jakie zagadnienia. Kwestie encyklopedyczne (daty, tytuły napisanych dzieł) nie odgrywają dużej roli ( w ocenie punktowej kolokwium zaliczeniowego stanowią mniej niż 10 %. Istotna jest prawidłowo przeprowadzona analiza tekstu.

Lektury podstawowe

Michalski M., Antologia Literatury Patrystycznej, t. I, Warszawa 1975; Pelikan J., Początki wspólnej tradycji, Kraków 2008; Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2000; Staniek E., W skarbcu Starożytnego Kościoła, Kraków 1997; Wilken R. L., Duch myśli wczesnochrześcijańskiej, Kraków 2009; Żelazny J. W., Zarys literatury patrystycznej kręgu języka syryjskiego, (maszynopis).

Lektury uzupełniające

Altaner B., Patrologia, Warszawa 1990.
Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej , Warszawa, 1988;