Teologia fundamentalna - eklezjologia (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Aktualne uczestnictwo w wykładach z eklezjologii fundamentalnej.

Cele

Podstawowym celem jest pogłębienie sprawności w krytyce tekstu, jego rozumienia i publicznej interpretacji. W tym wypadku chodzi o teksty związane aktualnym wykładem z eklezjologii.

Treści kształcenia

Spotkanie w małej grupie w formie prezentacji przez poszczególnych uczestników wskazanego tekstu. Uczestnicy wybierają jedną z wielu zaproponowanych lektur, która tekst, podzielony pomiędzy nimi, będzie podstawą spotkań. Nieustannie przypomina się, że w sposobie wystąpień ma chodzić o konkretne i dokładne (wprost literowe) zrozumienie tekstu. W letnim semestrze 2012 lekturą była pozycja. B. Forte pt. „Istota chrześcijaństwa” (Lublin 2007). Wspomniana pozycja postawiła istotne wymagania tak co do treści jak i formy prezentowanego tematu. Wskazuje bowiem na Kościół w swojej misji przypomnienia i odnowienia tożsamości każdego chrześcijanina, ale też tożsamości europejskiej, wyrosłej na personalizmie ewangelicznym. W istocie treści dominował obraz Trójjedynej miłości Boga, wyrażonej w Ukrzyżowanym, a zobrazowanej w Niepokalanej. Jest to jedna ze sposobu odpowiedzi na dręczące pytania cywilizacji pooświeceniową (ponowoczesnej). Uczestnicy wybierają jedną z wielu zaproponowanych lektur, która tekst, podzielony pomiędzy nimi, będzie podstawą spotkań. Nieustannie przypomina się, że w sposobie wystąpień ma chodzić o konkretne i dokładne (wprost literowe) zrozumienie tekstu. W letnim semestrze 2012 lekturą była pozycja. B. Forte pt. „Istota chrześcijaństwa” (Lublin 2007). Wspomniana pozycja postawiła istotne wymagania tak co do treści jak i formy prezentowanego tematu. Wskazuje bowiem na Kościół w swojej misji przypomnienia i odnowienia tożsamości każdego chrześcijanina, ale też tożsamości europejskiej, wyrosłej na personalizmie ewangelicznym. W istocie treści dominował obraz Trójjedynej miłości Boga, wyrażonej w Ukrzyżowanym, a zobrazowanej w Niepokalanej. Jest to jedna ze sposobu odpowiedzi na dręczące pytania cywilizacji pooświeceniową (ponowoczesnej).

Efekty kształcenia

Podstawowym zamierzeniem jest ośmielenie uczestników z tzw. trudnymi i ambitnymi tekstami, które same z siebie stawiają spore wymagania czytelnikom.

Metody dydaktyczne

Uczestnicy prezentują wskazane teksty w formie prostego referatu, dyskusji czy też przedstawienia multimedialnego.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Sprawdzanie poszczególnych studentów związane jest z ich konkretną prezentacją jak i ogólną aktywnością.

Lektury podstawowe

B. Forte, Istota chrze[cijanstwa, Lublin 2007