Teologia fundamentalna - eklezjologia (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Teologia fundamentalna - eklezjologia
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Teologia fundamentalna - eklezjologia [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Józef Morawa
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:o. dr Marek Piotr Chojnacki OCist
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]:ks. dr Józef Morawa
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: o. dr Marek Piotr Chojnacki OCist
Sylabus
Wymagania wstępne
Aktualne uczestnictwo w wykładach z eklezjologii fundamentalnej.
Cele
Podstawowym celem jest pogłębienie sprawności w krytyce tekstu, jego rozumienia i publicznej interpretacji. W tym wypadku chodzi o teksty związane aktualnym wykładem z eklezjologii.
Treści kształcenia
Spotkanie w małej grupie w formie prezentacji przez poszczególnych uczestników wskazanego tekstu. Uczestnicy wybierają jedną z wielu zaproponowanych lektur, która tekst, podzielony pomiędzy nimi, będzie podstawą spotkań. Nieustannie przypomina się, że w sposobie wystąpień ma chodzić o konkretne i dokładne (wprost literowe) zrozumienie tekstu. W letnim semestrze 2012 lekturą była pozycja. B. Forte pt. „Istota chrześcijaństwa” (Lublin 2007). Wspomniana pozycja postawiła istotne wymagania tak co do treści jak i formy prezentowanego tematu. Wskazuje bowiem na Kościół w swojej misji przypomnienia i odnowienia tożsamości każdego chrześcijanina, ale też tożsamości europejskiej, wyrosłej na personalizmie ewangelicznym. W istocie treści dominował obraz Trójjedynej miłości Boga, wyrażonej w Ukrzyżowanym, a zobrazowanej w Niepokalanej. Jest to jedna ze sposobu odpowiedzi na dręczące pytania cywilizacji pooświeceniową (ponowoczesnej). Uczestnicy wybierają jedną z wielu zaproponowanych lektur, która tekst, podzielony pomiędzy nimi, będzie podstawą spotkań. Nieustannie przypomina się, że w sposobie wystąpień ma chodzić o konkretne i dokładne (wprost literowe) zrozumienie tekstu. W letnim semestrze 2012 lekturą była pozycja. B. Forte pt. „Istota chrześcijaństwa” (Lublin 2007). Wspomniana pozycja postawiła istotne wymagania tak co do treści jak i formy prezentowanego tematu. Wskazuje bowiem na Kościół w swojej misji przypomnienia i odnowienia tożsamości każdego chrześcijanina, ale też tożsamości europejskiej, wyrosłej na personalizmie ewangelicznym. W istocie treści dominował obraz Trójjedynej miłości Boga, wyrażonej w Ukrzyżowanym, a zobrazowanej w Niepokalanej. Jest to jedna ze sposobu odpowiedzi na dręczące pytania cywilizacji pooświeceniową (ponowoczesnej).
Efekty kształcenia
Podstawowym zamierzeniem jest ośmielenie uczestników z tzw. trudnymi i ambitnymi tekstami, które same z siebie stawiają spore wymagania czytelnikom.
Metody dydaktyczne
Uczestnicy prezentują wskazane teksty w formie prostego referatu, dyskusji czy też przedstawienia multimedialnego.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Sprawdzanie poszczególnych studentów związane jest z ich konkretną prezentacją jak i ogólną aktywnością.
Lektury podstawowe
B. Forte, Istota chrze[cijanstwa, Lublin 2007