Teologia moralna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość Teologii moralnej fundamentalnej

Cele

Ukazanie, jak podstawowe założenia moralności chrześcijańskiej, o których mowa w Teologii moralnej fundamentalnej, winny się urzeczywistniać i konkretyzować we wszystkich dziedzinach życia ludzkiego, zarówno w jego wymiarze osobowym, jak i wspólnotowym.

Treści kształcenia

W wykładzie z Teologii moralnej szczegółowej na V roku przedstawiamy nauczanie Kościoła w najważniejszych kwestiach dotyczących relacji do drugiego człowieka i samego siebie. Relacje intra- i interpersonalne. Szczegółowe omówienie miłości i sprawiedliwości jako podstawowych zasad wspomnianych odniesień; cnoty roztropności, sprawiedliwości, umiarkowania i męstwa. Troska o nadprzyrodzone dobra zbawienia i grzechy jej przeciwne (upomnienie braterskie; zgorszenie, współdziałanie w grzechu); odpowiedzialność za życie i zdrowie (tak własne jak i bliźniego), grzechy przeciw tym podstawowym dobrom osoby; realizacja miłości i sprawiedliwości w dziedzinie niematerialnych dóbr osobowych (prawda, sekret, cześć, dobre imię) i w odniesieniu do dóbr materialnych (prawo własności), ich naruszenie i obowiązek naprawy. Relacje intra- i interpersonalne. Szczegółowe omówienie miłości i sprawiedliwości jako podstawowych zasad wspomnianych odniesień; cnoty roztropności, sprawiedliwości, umiarkowania i męstwa. Troska o nadprzyrodzone dobra zbawienia i grzechy jej przeciwne (upomnienie braterskie; zgorszenie, współdziałanie w grzechu); odpowiedzialność za życie i zdrowie (tak własne jak i bliźniego), grzechy przeciw tym podstawowym dobrom osoby; realizacja miłości i sprawiedliwości w dziedzinie niematerialnych dóbr osobowych (prawda, sekret, cześć, dobre imię) i w odniesieniu do dóbr materialnych (prawo własności), ich naruszenie i obowiązek naprawy.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin ustny. Kolokwium ze znajomości dokumentów Kościoła – m.in. encyklik społecznych oraz dotyczących obrony życia.

Lektury podstawowe

Bołoz W., Życie w ludzkich rękach, Warszawa 1997; Günthör A., Chiamata e risposta, III – le relazioni verso il prossimo, Edizioni Paoline 1977; Jan Paweł II, encyklika Evangelium vitae, 1995; Katechizm Kościoła Katolickiego (stosowne numery); Kongregacja Nauki Wiary, deklaracja o eutanazji Iura et bona, 1980; Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja Donum vitae, 1987; Olejnik S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000); Piegsa J., Człowiek – istota moralna, III: Prawda i wierność, godność życia ludzkiego, prawo do życia i ochrona życia, płciowość jako dar i zadanie, Opole 2000.