Wprowadzenie do Katechizmu (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Wprowadzenie do Katechizmu
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wprowadzenie do Katechizmu [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Grzegorz Babiarz
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr Grzegorz Babiarz
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Grzegorz Babiarz
Sylabus
Cele
1. Zdobycie systematycznej wiedzy porządkującej całość doktryny chrześcijańskiej
2. Uzupełnienie i pogłębienie wiedzy religijnej zdobytej w czasie katechezy szkolnej.
2. Uzupełnienie i pogłębienie wiedzy religijnej zdobytej w czasie katechezy szkolnej.
Treści kształcenia
1. Historyczne przybliżenie koncepcji „Credo”;
2. Wspólnota wiary a forma wyznania;
3. Historyczny zarys i rola katechizmu w życiu Kościoła;
4. Wiara, akt dialogu Boga i człowieka;
5. Rola Pisma świętego w formułowaniu „Credo”;
6. Historyczność Objawienia Boga;
7 Bóg Stwórca jako Ojciec;
8. Człowiek w relacji do stworzonego świata;
9. Wcielony Syn Boży;
10. Misterium ziemskiego życia Chrystusa;
11. Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa;
12. Sąd sprawowany przez Syna Bożego;
13. Duch Święty i jego rola w formowaniu się wyznania wiary;
14. Kościół jako wspólnota wiary;
15. Wiara w chrzcie.
2. Wspólnota wiary a forma wyznania;
3. Historyczny zarys i rola katechizmu w życiu Kościoła;
4. Wiara, akt dialogu Boga i człowieka;
5. Rola Pisma świętego w formułowaniu „Credo”;
6. Historyczność Objawienia Boga;
7 Bóg Stwórca jako Ojciec;
8. Człowiek w relacji do stworzonego świata;
9. Wcielony Syn Boży;
10. Misterium ziemskiego życia Chrystusa;
11. Śmierć i Zmartwychwstanie Chrystusa;
12. Sąd sprawowany przez Syna Bożego;
13. Duch Święty i jego rola w formowaniu się wyznania wiary;
14. Kościół jako wspólnota wiary;
15. Wiara w chrzcie.
Efekty kształcenia
Student formułuje poprawnie podstawowe prawdy wiary.
Student rozróżnia, co jest uproszczonym rozumieniem Credo, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła.
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte Katechizmie Kościoła Katolickiego..
Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary słowem i przykładem.
Student rozróżnia, co jest uproszczonym rozumieniem Credo, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła.
Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte Katechizmie Kościoła Katolickiego..
Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary słowem i przykładem.
Metody dydaktyczne
Wykład; praca w grupach w grupach.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin pisemny realizowany w dwóch częściach. Forma przeprowadzenia: trzy pytania otwarte (pkt.: 0; 0,5;1).
Lektury podstawowe
Katechizm Kościoła Krakowskiego, Pallottinum 1994;
Michalski M., Antologia Literatury Patrystycznej, t. I, Warszawa 1975; Pelikan J., Początki wspólnej tradycji, Kraków 2008;
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2000;
Pietras H. Baron A. Dokumenty Soborów Powszechnych, t.1: (325-787), ŹMT 24, Wydawnictwo WAM Kraków 2001;
Pietras H. Baron A., Dokumenty Soborów Powszechnych, t.2, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002;
Staniek E., W skarbcu Starożytnego Kościoła, Kraków 1997
Michalski M., Antologia Literatury Patrystycznej, t. I, Warszawa 1975; Pelikan J., Początki wspólnej tradycji, Kraków 2008;
Pietras H., Początki teologii Kościoła, Kraków 2000;
Pietras H. Baron A. Dokumenty Soborów Powszechnych, t.1: (325-787), ŹMT 24, Wydawnictwo WAM Kraków 2001;
Pietras H. Baron A., Dokumenty Soborów Powszechnych, t.2, Kraków: Wydawnictwo WAM 2002;
Staniek E., W skarbcu Starożytnego Kościoła, Kraków 1997