Metodologia nauk (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wykład z logiki

Cele

Student po ukończeniu tego kursu powinien rozpoznawać różne formy rozumowań naukowych oraz towarzyszące im błędy.
Powinien też rozumieć różnicę między poznaniem naukowym (w tym teologicznym) a poznaniem potocznym.
W stopniu podstawowym student będzie znał charakter i ograniczenia metody indukcyjno-redukcyjnej oraz metody dedukcyjnej zarówno w naukach empirycznych, jak i w teologii.
W końcu powinien stać się świadom roli kontekstu pozamerytorycznego w rozwoju nauk.

Treści kształcenia

T_1: W części pierwszej przedstawiona zostanie logiczna i metodologiczna charakterystyka różnych typów rozumowań oraz ich rola w nauce.
T_2: W części drugiej omówiona zostanie z perspektywy historycznej problematyka metody i języka nauki.
Po przedstawieniu koncepcji Arystotelesa (i Tomasza z Akwinu)omówione zostaną współczesne analizy metody indukcyjnej i dedukcyjnej oraz zagadnienie wpływu uwarunkowań pozaracjonalnych na rozwój nauki.
T_3: Na zakończnie, rezulaty współczesnej analizy metody i nauki empirycznej zostaną odniesione do kontekstu nauki teologicznej.

Efekty kształcenia

Ew_1: W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje i objaśnia różne typy rozumowań i zna ich wartość obiektywną.
Ew_2: Student zna różne metody uzasadniania wiedzy, także teologicznej oraz ocenia ich wartość obiektywną.
Ew_3: Student zna podstawowe zależności i różnice między teologią a innymi naukami.
Eu_1: Student potrafi dokonać analizy prostych rozumowań.
Eu_2: Student umie dokonać podstawowej charakterystki omawianych zagadnień z teorii nauki.
Ek_1: Student ma świadomość odmienności poznania naukowego (w tym teologicznego) od poznania potocznego.
Ek_2: Student dostrzega złożoną zależność teologii od innych nauk.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Zaliczenie pisemne zawierające analizę przykładowych rozumowań oraz odpowiedzi na zadane pytania.

Lektury podstawowe

Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993 (oraz liczne wznowienia)

Lektury uzupełniające

Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2000;
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005
Szymanek K, Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003