Metodologia nauk (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Metodologia nauk
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Metodologia nauk [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Zbigniew Liana
Sylabus
Wymagania wstępne
Wykład z logiki
Cele
Student po ukończeniu tego kursu powinien rozpoznawać różne formy rozumowań naukowych oraz towarzyszące im błędy.
Powinien też rozumieć różnicę między poznaniem naukowym (w tym teologicznym) a poznaniem potocznym.
W stopniu podstawowym student będzie znał charakter i ograniczenia metody indukcyjno-redukcyjnej oraz metody dedukcyjnej zarówno w naukach empirycznych, jak i w teologii.
W końcu powinien stać się świadom roli kontekstu pozamerytorycznego w rozwoju nauk.
Powinien też rozumieć różnicę między poznaniem naukowym (w tym teologicznym) a poznaniem potocznym.
W stopniu podstawowym student będzie znał charakter i ograniczenia metody indukcyjno-redukcyjnej oraz metody dedukcyjnej zarówno w naukach empirycznych, jak i w teologii.
W końcu powinien stać się świadom roli kontekstu pozamerytorycznego w rozwoju nauk.
Treści kształcenia
T_1: W części pierwszej przedstawiona zostanie logiczna i metodologiczna charakterystyka różnych typów rozumowań oraz ich rola w nauce.
T_2: W części drugiej omówiona zostanie z perspektywy historycznej problematyka metody i języka nauki.
Po przedstawieniu koncepcji Arystotelesa (i Tomasza z Akwinu)omówione zostaną współczesne analizy metody indukcyjnej i dedukcyjnej oraz zagadnienie wpływu uwarunkowań pozaracjonalnych na rozwój nauki.
T_3: Na zakończnie, rezulaty współczesnej analizy metody i nauki empirycznej zostaną odniesione do kontekstu nauki teologicznej.
T_2: W części drugiej omówiona zostanie z perspektywy historycznej problematyka metody i języka nauki.
Po przedstawieniu koncepcji Arystotelesa (i Tomasza z Akwinu)omówione zostaną współczesne analizy metody indukcyjnej i dedukcyjnej oraz zagadnienie wpływu uwarunkowań pozaracjonalnych na rozwój nauki.
T_3: Na zakończnie, rezulaty współczesnej analizy metody i nauki empirycznej zostaną odniesione do kontekstu nauki teologicznej.
Efekty kształcenia
Ew_1: W wyniku przeprowadzonych zajęć student identyfikuje i objaśnia różne typy rozumowań i zna ich wartość obiektywną.
Ew_2: Student zna różne metody uzasadniania wiedzy, także teologicznej oraz ocenia ich wartość obiektywną.
Ew_3: Student zna podstawowe zależności i różnice między teologią a innymi naukami.
Eu_1: Student potrafi dokonać analizy prostych rozumowań.
Eu_2: Student umie dokonać podstawowej charakterystki omawianych zagadnień z teorii nauki.
Ek_1: Student ma świadomość odmienności poznania naukowego (w tym teologicznego) od poznania potocznego.
Ek_2: Student dostrzega złożoną zależność teologii od innych nauk.
Ew_2: Student zna różne metody uzasadniania wiedzy, także teologicznej oraz ocenia ich wartość obiektywną.
Ew_3: Student zna podstawowe zależności i różnice między teologią a innymi naukami.
Eu_1: Student potrafi dokonać analizy prostych rozumowań.
Eu_2: Student umie dokonać podstawowej charakterystki omawianych zagadnień z teorii nauki.
Ek_1: Student ma świadomość odmienności poznania naukowego (w tym teologicznego) od poznania potocznego.
Ek_2: Student dostrzega złożoną zależność teologii od innych nauk.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie pisemne zawierające analizę przykładowych rozumowań oraz odpowiedzi na zadane pytania.
Lektury podstawowe
Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993 (oraz liczne wznowienia)
Lektury uzupełniające
Hajduk Z., Ogólna metodologia nauk, Lublin 2000;
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005
Szymanek K, Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003
Hołówka T., Kultura logiczna w przykładach, Warszawa 2005
Szymanek K, Wieczorek K.A., Wójcik A.S., Sztuka argumentacji. Ćwiczenia w badaniu argumentów, Warszawa 2003