Logika (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Logika
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Logika [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- [prowadzący wykład:30h/e/3ECTS]:ks. dr Zbigniew Liana
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr Zbigniew Liana
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem wykładu jest wprowadzenie studenta teologii w podstawowe zasady logicznej analizy myśli (semiotyka logiczna) oraz w podstawowe prawa wynikania logicznego (logika fomalna).
Treści kształcenia
T_1: Część pierwsza wykładu poświęcona jest omówieniu podstawowych narzędzi analizy logicznej myśli - kategorie semiotyki logicznej - oraz ich praktycznemu wykorzystaniu w analizie wypowiedzi.
T_2: Część druga (logika formalna) poświęcona jest formalnemu ujęciu rozumowań dedukcyjnych. Omówiona jest tradycyjna logika nazw, klasyczny rachunek zdań oraz wybrane elementy rachunku predykatów.
T_2: Część druga (logika formalna) poświęcona jest formalnemu ujęciu rozumowań dedukcyjnych. Omówiona jest tradycyjna logika nazw, klasyczny rachunek zdań oraz wybrane elementy rachunku predykatów.
Efekty kształcenia
Ew_1: W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna podstawowe kategorie semiotyki logicznej.
Ew_2: Student zna podstawowe zasady i prawa rachunków logicznych.
Eu_1: W wyniku przeporwadzonych zajęć student potrafi dokonać logicznej analizy wypowiedzi w prostych przypadkach.
Eu_2: Student potrafi rozsztrygnąć w prostych przypadkach, czy określone rozumowanie jest wynikaniem logicznym czy też nie.
Ek_1: Student staje się świadomy odmienności struktury logicznej myśli od jej struktury gramatycznej oraz wynikania logicznego od psychologicznej pewności.
Ek_2: Student docenia rolę myślenia logicznego w poznaniu obiektywnym, w szczególności w poznaniu teologicznym.
Ew_2: Student zna podstawowe zasady i prawa rachunków logicznych.
Eu_1: W wyniku przeporwadzonych zajęć student potrafi dokonać logicznej analizy wypowiedzi w prostych przypadkach.
Eu_2: Student potrafi rozsztrygnąć w prostych przypadkach, czy określone rozumowanie jest wynikaniem logicznym czy też nie.
Ek_1: Student staje się świadomy odmienności struktury logicznej myśli od jej struktury gramatycznej oraz wynikania logicznego od psychologicznej pewności.
Ek_2: Student docenia rolę myślenia logicznego w poznaniu obiektywnym, w szczególności w poznaniu teologicznym.
Metody dydaktyczne
M_1: Wykład poparty licznymi przykładami.
M_2: Rozwiązywanie zadań i problemów logicznych.
M_3: Elementy dyskusji zgadnień meta-filozoficznych i meta-teologicznych powiązanych z ideą logiczności myśli.
M_2: Rozwiązywanie zadań i problemów logicznych.
M_3: Elementy dyskusji zgadnień meta-filozoficznych i meta-teologicznych powiązanych z ideą logiczności myśli.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin pisemny.
Lektury uzupełniające
Ajdukiewicz K., Zarys logiki, Warszawa 1958
Jadacki J., Spór o granice języka. Elementy semiotyki logicznej i metodologii, Warszawa 2002
Kwiatkowski T., Logika ogólna, Lublin 1998
Jadacki J., Spór o granice języka. Elementy semiotyki logicznej i metodologii, Warszawa 2002
Kwiatkowski T., Logika ogólna, Lublin 1998