Psychologia ogólna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zaliczenie semestru zimowego.

Cele

- pokazanie czym jest psychologia i jakie może mieć ona znaczenie w naszym życiu
- poznanie podstawowych kierunków psychologicznych
- nauczyć jak wykorzystać psychologię w poprawie jakości swojego życia i relacji z innymi

Treści kształcenia

Wykład z psychologii ogólnej koncentruje się wokół następującej problematyki: 1) Zagadnienia wstępne: definicja, przedmiot i cel, działy, metody psychologii. 2) Kierunki psychologii: a) behawioryzm (Watson, Tolman, Skinner), b) psychoanaliza (klasyczna: Freud; głębi: Jung; indywidualna Adler; kulturowa: Horney; neopsychoanaliza E. Fromma; analiza transakcyjna E. Berne) b) psychologia humanistyczna (A. H. Maslow, C. R. Rogers, G. W. Allport), c) analiza egzystencjalna V. E. Frankla, d) psychologia poznawcza G. Kelly; regulacyjna teoria osobowości J. Reykowskiego; transgresyjna koncepcja człowieka Kozieleckiego). 3) Biologiczne podstawy zachowania: układ nerwowy, układ wydzielania wewnętrznego. 4) Emocje: interpretacja i określanie emocji, emocje podstawowe, funkcje emocji, komunikowanie emocji, kształtowanie uczuć. 5) Procesy poznawcze: wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, uwaga, pamięć, myślenie. 6) Działanie ludzkie: podmiotowe uwarunkowania, motywacja, proces działania. 7) Kształtowanie dojrzałej osobowości.
Psychology lectures are focused on the following issues: 1) Introduction: the definition, the object and aim, subfields and methods in psychology. 2) psychology branches: a) behaviorism (Watson, Tolman, Skinner), b) psychoanalysis (the classical one: Freud; psychoanalysis of the depth: Jung; individual psychoanalysis: Adler; cultural psychoanalysis: Horney; neo psychoanalysis: E. Fromma; transactional analysis E. Berne) b) humanistic psychology (A. H. Maslow, C. R. Rogers, G. W. Allport), c) existential analysis: V. E. Frankla, d) cognitive psychology G. Kelly; Regulatory theory of personality by J. Reykowski; Transgressive model of man by Kozielecki). 3) biological basis of behavior: neural system, endocrine system 4) Emotions: naming and interpretation, basic emotions, their functions, expressing emotions, formation of feelings. 5) Cognitive processes: impressions, perceptions, imaginations, attention, memory and thinking. 6) Human actions: subjective considerations, motivation, actions process. 7) Mature personality shaping.

Efekty kształcenia

Po ukończeniu kursu student potrafi:
– scharakteryzować poszczególne kierunki współczesnej psychologii,
– lepiej zrozumieć i analizować swoje własne postawy,
– wejść na drogę kształtowania dojrzałej osobowości.

Metody dydaktyczne

- Wykład
- Praca z książką w oparciu o zadaną lekturą z klasyków psychologii

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W I semestrze student przygotowuje prace pisemną w oparciu o wybranego klasyka psychologii. Ponadto pisze kolokwium nt. biologicznych podstaw zachowania. W II semestrze ma miejsce egzamin ustny z całości materiału.

Lektury podstawowe

Makselon J. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1995.
Mietzel G., Wprowadzenie do psychologii, Gdańsk 1998.
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 1991.
Strelau J. (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna, t. II, Gdańsk 2000.
Szewczyk W., Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii, Tarnów 1998.
Tomaszewski T., Główne idee współczesnej psychologii, Warszawa 1998.
Zimbardo P., Psychologia i życie, Warszawa 1999.
Parot F., Richelle M., Wprowadzenie do psychologii, WAM, Kraków 2008.

Lektury uzupełniające

Trzcieniecka- Grieen A., Psychologia. Podręcznik dla studentów kierunków medycznych, Kraków 2006.
Hall C. S., Lindzey G., Teorie osobowości, Warszawa 1994.
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1997.
Anastasi A., Urbina S., Testy psychologiczne, Warszawa 1999.

Uwagi

W wykładzie uwzględnia się potrzeby słuchacza, który studiuje teologię. Zwraca się wiec uwagę na potrzebę kształtowania dojrzałej osobowości, która jest nieodzowna w kontakcie z innymi ludźmi.