Bioetyka (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Bioetyka
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Bioetyka [na kierunku:] kanon fakultatywny*, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]:ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. dr hab. Tomasz Kraj, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
Znajomość bioetyki - kurs podstawowy z roku II (przynajmniej w zarysie) oraz podstawowych pojęć antropologii filozoficznej i teologicznej.
Cele
Celem wykładu jest ukazania tzw. błędu antropologicznego na przykładzie projektów związanych z genetycznym ulepszaniem człowieka.
Treści kształcenia
Projekty genetycznego ulepszania człowieka, poglądy transhumanistów, scjentyzm i nowy ateizm, chrześcijańska koncepcja ludzkiej doskonałości. 1. Projekty genetycznego ulepszania człowieka.
2. Ich zwolennicy, w szczególności transhumaniści.
3. Rola nauk empirycznych w stanowisku transhumanistycznym.
4. Scjentyzm i nowy ateizm.
5. Filozoficzna krytyka redukcjonizmu w nauce.
6. Chrześcijańska koncepcja człowieka i jego doskonałości.
7. Różnica pomiędzy biotechnologicznym ulepszaniem człowieka a cnotą.
8. Granice genetycznego ulepszania człowieka. 1. Projekty genetycznego ulepszania człowieka.
2. Ich zwolennicy, w szczególności transhumaniści.
3. Rola nauk empirycznych w stanowisku transhumanistycznym.
4. Scjentyzm i nowy ateizm.
5. Filozoficzna krytyka redukcjonizmu w nauce.
6. Chrześcijańska koncepcja człowieka i jego doskonałości.
7. Różnica pomiędzy biotechnologicznym ulepszaniem człowieka a cnotą.
8. Granice genetycznego ulepszania człowieka.
2. Ich zwolennicy, w szczególności transhumaniści.
3. Rola nauk empirycznych w stanowisku transhumanistycznym.
4. Scjentyzm i nowy ateizm.
5. Filozoficzna krytyka redukcjonizmu w nauce.
6. Chrześcijańska koncepcja człowieka i jego doskonałości.
7. Różnica pomiędzy biotechnologicznym ulepszaniem człowieka a cnotą.
8. Granice genetycznego ulepszania człowieka. 1. Projekty genetycznego ulepszania człowieka.
2. Ich zwolennicy, w szczególności transhumaniści.
3. Rola nauk empirycznych w stanowisku transhumanistycznym.
4. Scjentyzm i nowy ateizm.
5. Filozoficzna krytyka redukcjonizmu w nauce.
6. Chrześcijańska koncepcja człowieka i jego doskonałości.
7. Różnica pomiędzy biotechnologicznym ulepszaniem człowieka a cnotą.
8. Granice genetycznego ulepszania człowieka.
Efekty kształcenia
WIEDZA: Student wie, jakie są projekty genetycznego ulepszania człowieka i że nie są to już propozycje typu science fiction, orientuje się też, jaka koncepcja człowieka i nauki stoi za większością z nich.
UMIEJĘTNOŚCI: Student dobiera odpowiednie argumenty, by wyjaśnić niebezpieczeństwo dla człowieka wynikające z pominięcia prawdy o człowieku. Stosuje logikę myślenia właściwą dla teologicznej wizji człowieka, krytycznie odnosi się do argumentów scjentystycznych.
KOMPETENCJE: Jest otwarty na dyskusję. Rozumie potrzebę wyjaśniania tych zagadnień, dostrzega relacje między wąsko pojętą korzyścią badacza a ryzykiem dla człowieka.
UMIEJĘTNOŚCI: Student dobiera odpowiednie argumenty, by wyjaśnić niebezpieczeństwo dla człowieka wynikające z pominięcia prawdy o człowieku. Stosuje logikę myślenia właściwą dla teologicznej wizji człowieka, krytycznie odnosi się do argumentów scjentystycznych.
KOMPETENCJE: Jest otwarty na dyskusję. Rozumie potrzebę wyjaśniania tych zagadnień, dostrzega relacje między wąsko pojętą korzyścią badacza a ryzykiem dla człowieka.
Metody dydaktyczne
Wykład i lektura książki.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Egzamin ustny.
Lektury podstawowe
Kraj T., Granice genetycznego ulepszania człowieka, Kraków 2012.
Lektury uzupełniające
Wybrane książki i artykuły z w/w książki (po konsultacji z wykładowcą).