Wiara a nauka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość historii filozofii i teologii oraz historii Kościoła.
Udział w zajęciach z metodologii nauk.

Cele

(1) Poznanie przez studenta teologii podstawowych zagadnień z zakresu nauka - wiara/teologia: historycznych, metodologicznych i systematyczno-teoretycznych.
(2) Poznanie przyczyn możliwych konfliktów na styku nauka empiryczna – wiara (teologia), tak, by móc odróżnić konflikty destrukcyjne od konfliktów konstruktywnych
(3) Umiejętność identyfikowania współczesnych problemów nauka - wiara i poszukiwania wiedzy na ich temat.
(4) Umiejętność zaaplikowania zdobytej wiedzy do przekazu katechetycznego.
(5) Uświadomienie wagi zagadnienia nauka - wiara/teologia dla pozytywnego przekazu wiary.

Treści kształcenia

T_1: Podstawowe wiadomości z historii i metodologii nauka - wiara.
W szczególności kwestia naturalizmu metodologicznego w naukach empirycznych.
T_2: Wybrane zagadnienia szczegółowe, m.in:
- problem poznania religijnego świata w kontekście poznania naukowego,
- kwestia: obecność Boga w świecie a prawa przyrody,
- problem teorii ewolucji,
- problem: cuda a prawa przyrody
- problem cierpienia fizycznego
- sprawa Galileusza
i inne wybrane przez studentów.

Efekty kształcenia

Ew_1: W wyniku przeprowadzonych zajęć student wymienia możliwe i znane z historii typy relacji nauka-wiara oraz je scharakeryzować.
Ew_2: Student wskazuje podstawowe uwarunkowania metodologiczne relacji nauka-wiara.
Ew_3: Student charakteryzuje ogólnie podstawowe problemy na styku nauka - wiara.
Eu_1: Student opracowuje katechezę na wybrany temat dotyczący relacji nauka - wiara.
Eu_2: Student krytycznie wykorzystuje publikacje drukowane i materiały zawarte w internecie w celu opracowania tematu nauka - wiara.
Ek_1: Student przekonauje się o konieczności pozytywnego nastwienia teologii do nauk empirycznych.
Ek_2: Student uświadmia sobie szkodliwość dla teologii negacji słusznej autonomii nauk empirycznych.

Metody dydaktyczne

M_1: Wykład.
M_2: Krytyczna analiza wybranych tekstów.
M_3: Dyskusja w grupie.
M_4: Przygotowanie i multimedialna prezentacja wybranego problemu nauka - wiara.
M_5: Sformułowanie na podstawie prezentacji schematu katechezy.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Przygotowanie w grupie i prezentacja multimedialna wybranego zagadnienia szczegółowego nauka-wiara.
Przygotowanie schemtu katechezy w opraciu przedstawioną prezentację multimedialną.

Lektury podstawowe

Delfino R.A., Naturalizm metodologiczny i ewolucja, tłum. Rafał Lizut, w:
Ewolucjonizm czy kreacjonizm, red. P. Jaroszyński, ks. P. Tarasiewicz, I. Chłodna, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, Fundacja „Lubelska Szkoła Filozofii Chrześcijańskiej”, Lublin 2008, 137-155
Jan Paweł II, Posłanie Jego Świątobliwości Ojca Świętego Jana Pawła II do ojca George’a Coyne’a, Dyrektora Obserwatorium Watykańskiego, „Zagadnienia Filozoficzne w nauce”, 12 (1990), 2-12.
Sankey D., Planeta Ziemia – mój dom. Podręcznik uzupełniający do nauki religii w klasach szkoły podstawowej i gimnazjum, Kraków 2014

Lektury uzupełniające

Barbour I.G., Jak układają się stosunki między nauką a teologią?, cz. I, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce”, 15(1993), 3-22; cz. II, „Zagadnienia Filozoficzne w Nauce”, 16 (1994), 3-22.
Numbers R. L., Wyrok na Galileusza i inne mity, Warszawa 2010
M. Heller, Z. Liana, J. Mączka, W. Skoczny, Nauki przyrodnicze a teologia: konflikt i współistnienie, OBI – BIBLOS: Kraków – Tarnów 2001
Henryk Szarski, Mechanizmy ewolucji, PWN:
Warszawa 1989
wybrane artykuły udostępnione legalnie w internecie.