Homilia chrzcielna (wykład z homiletyki) (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Znajomość teologii sakramentu chrztu na poziomie studiów magisterskich.

Cele

Znajomość genezy i rozwoju homilii chrzcielnej.
Znajomość kontekstów jej wygłaszania.
Znajomość jej cech charakterystycznych.

Treści kształcenia

1. Chrzest w rozumieniu polskich katolików (badania socjologiczne),
2. geneza homilii chrzcielnej,
3. charakterystyczne cechy homilii chrzcielnej,
4. znaczenie homilii chrzcielnej w duszpasterstwie.

Efekty kształcenia

Ew_1: Student definiuje homilię chrzcielną,
Ew_2: analizuje jej charakterystyczne cechy,
Ew_3: dobiera jej elementy składowe,
EW_4: rozpoznaje liturgiczny kontekst jej umiejscowienia.

Eu_1: Student posługuje się homilią w praktyce,
Eu_2: wykorzystuje wiedzę słuchaczy o chrzcie,
Eu_3: nakreśla właściwe postawy słuchaczy.
Eu_4: Przygotowuje słuchaczy do rozwoju wiary własnej i chrzczonych dzieci.
Eu_5: Umie korzystać z tekstów biblijnych przeznaczonych na obrzęd chrztu.

Ek_1:Student będzie: aktywny w rozpoznawaniu potrzeb duchowych uczestników obrzędu chrztu,
Ek_2: będzie dbał o wysoką jakość przepowiadania homilijnego,
Ek_3: będzie budował homilię zgodnie z normami zawartymi w nauczaniu Kościoła i w teologii homiletycznej.
Ek_4: Zdolny do głoszenia homilii podczas obrzędu chrztu w czasie Eucharystii i poza nią.

Metody dydaktyczne

M_1: wykład,
M_2: lektura tekstów homilii,
M_3: dyskusja.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1: egzamin ustny,
W_2: opracowanie pisemne homilii jednej chrzcielnej.

Lektury podstawowe

Siwek G., Homilie obrzędowe, Kraków 1997.
Siwek G., Homilia chrzcielna, Przegląd Homiletyczny, 9(2005), s. 107-119.
Kudasiewicz J., Biblijna teologia chrztu w świetle czytań nowego obrzędu, Przegląd Homiletyczny, 9(2005), s. 77-90.
Głowa W., Słotwińska H., Przepowiadanie o sakramentach w katechezie i w homilii, Lublin-Przemyśl 2001.

Lektury uzupełniające

Przyczyna W., Homilia Pięćdziesiąt lat po Soborze Watykańskim II. Problemy, Pytania, Wyzwania, Kraków 2013.