Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej (wykład z liturgiki) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Sakramenty inicjacji chrześcijańskiej (wykład z liturgiki)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
- wiedza na temat istoty liturgii;
- podstawowe wiadomości z sakramentologii i typologii sakramentów wg KKK;
- wcześniej należy zaliczyć przedmioty: historia zbawienia, liturgika ogólna, sakramentologia.
- podstawowe wiadomości z sakramentologii i typologii sakramentów wg KKK;
- wcześniej należy zaliczyć przedmioty: historia zbawienia, liturgika ogólna, sakramentologia.
Cele
1. Zaznajomić z teologią i formą celebracji sakramentów chrztu i bierzmowania;
2. Ukazać wzajemne powiązania tych sakramentów w odniesieniu do Eucharystii;
3. Przybliżyć znaczenie sakramentów chrześcijańskiej inicjacji w dalszym życiu wiary.
2. Ukazać wzajemne powiązania tych sakramentów w odniesieniu do Eucharystii;
3. Przybliżyć znaczenie sakramentów chrześcijańskiej inicjacji w dalszym życiu wiary.
Treści kształcenia
1. Chrzest jako początek życia chrześcijańskiego (źródło, ukierunkowanie in antycypacja przyszłości eschatologicznej);
2. Paschalny przełom i odrodzenie;
3. Podstawowe terminy i obszary semantyczne w teologii chrztu
4. Skutki chrztu
5. Obrzędy wyjaśniające
6. Bierzmowanie jako przęsło na linii eschatologicznego continuum
7. Obrzędy bierzmowania (nałożenie rąk, namaszczenie);
8. Dopełniający wymiar bierzmowania;
9. Funkcje liturgiczne przy udzielaniu bierzmowania;
10. Magisterium Kościoła na temat sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia.
2. Paschalny przełom i odrodzenie;
3. Podstawowe terminy i obszary semantyczne w teologii chrztu
4. Skutki chrztu
5. Obrzędy wyjaśniające
6. Bierzmowanie jako przęsło na linii eschatologicznego continuum
7. Obrzędy bierzmowania (nałożenie rąk, namaszczenie);
8. Dopełniający wymiar bierzmowania;
9. Funkcje liturgiczne przy udzielaniu bierzmowania;
10. Magisterium Kościoła na temat sakramentów chrześcijańskiego wtajemniczenia.
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student:
Ew 1. potrafi wymienić sakramenty chrześcijańskiej inicjacji według kolejności i potrafi to uzasadnić;
Ew 2. zna teologię tych sakramentów;
Ew 3. ma pełniejszą wiedzę na temat więzi tych sakramentów i ich relacji z pozostałymi.
Eu 1. dostrzega dynamikę działania tych sakramentów i rozumie teologię tej dynamiki;
Eu 2. potrafi selekcjonować i integrować informacje na temat tych sakramentów w oparciu o źródła.
Ek 1. rozumie potrzebę stałego formowania się pod względem intelektualnym i duchowym oraz zgłębiania teologii tych sakramentów dla osobistego rozwoju duchowego;
Ek 2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności pastoralne;
Ek 3. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami związanymi z chrześcijańską inicjacją.
Ew 1. potrafi wymienić sakramenty chrześcijańskiej inicjacji według kolejności i potrafi to uzasadnić;
Ew 2. zna teologię tych sakramentów;
Ew 3. ma pełniejszą wiedzę na temat więzi tych sakramentów i ich relacji z pozostałymi.
Eu 1. dostrzega dynamikę działania tych sakramentów i rozumie teologię tej dynamiki;
Eu 2. potrafi selekcjonować i integrować informacje na temat tych sakramentów w oparciu o źródła.
Ek 1. rozumie potrzebę stałego formowania się pod względem intelektualnym i duchowym oraz zgłębiania teologii tych sakramentów dla osobistego rozwoju duchowego;
Ek 2. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności pastoralne;
Ek 3. Utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami związanymi z chrześcijańską inicjacją.
Metody dydaktyczne
- wykład
- analiza obrzędów
- prezentacje sytuacji liturgicznych związanych z celebracją chrztu i bierzmowania
- elementy konwersatorium.
- analiza obrzędów
- prezentacje sytuacji liturgicznych związanych z celebracją chrztu i bierzmowania
- elementy konwersatorium.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
- egzamin ustny (w sesji zimowej, termin będzie ustalony ze studentami);
- lektura
- obecność na zajęciach jest ważna, ale nie na pierwszym miejscu.
- lektura
- obecność na zajęciach jest ważna, ale nie na pierwszym miejscu.
Lektury podstawowe
- Obrzędy chrześcijańskiego wtajemniczenia dorosłych, Katowice 1988
- Obrzędy chrztu dzieci, Katowice
Sielepin A., Chrystus Omega w liturgii, Kraków 2004.
- Bieżąca literatura
- Obrzędy chrztu dzieci, Katowice
Sielepin A., Chrystus Omega w liturgii, Kraków 2004.
- Bieżąca literatura
Lektury uzupełniające
- Krakowiak Cz., Sakrament bierzmowania w reformie II Soboru Watykańskiego, Lublin 2012.
- Sielepin A., Chrystus pośród was - nadzieja chwały, Sandomierz 1996
-Misterium Christi, t. 4, Sakramenty i sakramentalia, red. W. Świerzawski, Kraków- Sandomierz 2013.
- Literatura bieżąca
- Sielepin A., Chrystus pośród was - nadzieja chwały, Sandomierz 1996
-Misterium Christi, t. 4, Sakramenty i sakramentalia, red. W. Świerzawski, Kraków- Sandomierz 2013.
- Literatura bieżąca
Uwagi
Zajęcia odbywają się w semestrze zimowym 2014/2015 w środy od 11.30-12.45 na Franciszkańskiej 1, s. 211c.