Sakramentalia w kontekście liturgii Kościoła (wykład z liturgiki) (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Sakramentalia w kontekście liturgii Kościoła (wykład z liturgiki)
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- - Wykład podstawowy (ze specjalizacji) [na kierunku:] Teologia, studia trzeciego stopnia (licencjacko-doktoranckie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- [prowadzący wykład:30h/e/1ECTS]:s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: s. dr hab. Adelajda Sielepin CHR, prof. UPJPII
Sylabus
Wymagania wstępne
- Znajomość liturgiki ogólnej, teologii sakramenów, dogmatyki, metefizyki, antropologii.
- Zdolność odróżniania liturgii od innych form kultu i umiejętność uzasadnienia różnic.
- Zdolność odróżniania liturgii od innych form kultu i umiejętność uzasadnienia różnic.
Cele
1. Poznanie sakramentaliów w odniesieniu do liturgii Kościoła.
2. Poznanie wzajemnej relacji między sakramentami i sakramentaliami.
3. Odkrycie znaczenia sakramentaliów w życiu chrześcijanskim oraz roli częstotliwości ich przyjmowania oraz osobistej wiary dla doświadczenia ich skuteczności w umocnieniu więzi z Bogiem i dynamizmu życia duchowego.
2. Poznanie wzajemnej relacji między sakramentami i sakramentaliami.
3. Odkrycie znaczenia sakramentaliów w życiu chrześcijanskim oraz roli częstotliwości ich przyjmowania oraz osobistej wiary dla doświadczenia ich skuteczności w umocnieniu więzi z Bogiem i dynamizmu życia duchowego.
Treści kształcenia
1. Sakramentalna natura świata.
2. Wzajemna relacja sakramentów i sakramentaliów w ogólności.
3. Typologia sakramentaliów.
4. Historia, celebracja i teologia poszczególnych sakramentaliów z ich odniesieniem do sakramentów.
5. Konsekracja dziewic.
6. Profesja zakonna.
7. Benedykcja opata i ksieni.
8. Wprowadzenie w posługi:lektora, akolity, nadzwyczajnego szafarza Eucharystii.
9. Konsekracja świątyni.
10. Poświęcenie Kościoła.
11. Egzorcyzmy.
12. Błogosławieństwa.
13. Obrzędy pogrzebu.
14. Procesja, pielgrzymka, rok święty.
2. Wzajemna relacja sakramentów i sakramentaliów w ogólności.
3. Typologia sakramentaliów.
4. Historia, celebracja i teologia poszczególnych sakramentaliów z ich odniesieniem do sakramentów.
5. Konsekracja dziewic.
6. Profesja zakonna.
7. Benedykcja opata i ksieni.
8. Wprowadzenie w posługi:lektora, akolity, nadzwyczajnego szafarza Eucharystii.
9. Konsekracja świątyni.
10. Poświęcenie Kościoła.
11. Egzorcyzmy.
12. Błogosławieństwa.
13. Obrzędy pogrzebu.
14. Procesja, pielgrzymka, rok święty.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student wylicza i definiuje sacramentalia.
Potrafi rozróżnić sakramentalia od sakramentów.Opisuje celebracja, zna genealogię i teologię poszczgólnych sakramentaliów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi odnieść poszczególne sakramentalia do konkretnych sakramentów. Potrafi interpretować teologię sakramentaliów w kontekstach ich celebracji. Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin teologicznych (zwłaszcza tych wymienionych w wymaganiach wstępnych) i odnajdywać ich powiązania w teologii sakramentaliów.
Orientuje się i potrafi ocenić zagrożenia i nieprawidłowości w sprawowaniu i praktykowaniu sakramentaliów.
KOMPETENCJE
Student uzasadnia rolę sakramentaliów w życiu chrześcijanskim. Wykazuje dalsze zainteresowanie i pragnienie zgłębiania tego zagadnienia w wymiarze moralnym i socjologicznym. Dostrzega jedność dzieła zbawczego w sakramentach i w sakramentaliach Kościoła. Docenia komplementarność sakramentów i sakramentaliów. Wykazuje potrzebę dzielenia się zdobytą wiedzą.
Student wylicza i definiuje sacramentalia.
Potrafi rozróżnić sakramentalia od sakramentów.Opisuje celebracja, zna genealogię i teologię poszczgólnych sakramentaliów.
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi odnieść poszczególne sakramentalia do konkretnych sakramentów. Potrafi interpretować teologię sakramentaliów w kontekstach ich celebracji. Potrafi integrować wiedzę z różnych dyscyplin teologicznych (zwłaszcza tych wymienionych w wymaganiach wstępnych) i odnajdywać ich powiązania w teologii sakramentaliów.
Orientuje się i potrafi ocenić zagrożenia i nieprawidłowości w sprawowaniu i praktykowaniu sakramentaliów.
KOMPETENCJE
Student uzasadnia rolę sakramentaliów w życiu chrześcijanskim. Wykazuje dalsze zainteresowanie i pragnienie zgłębiania tego zagadnienia w wymiarze moralnym i socjologicznym. Dostrzega jedność dzieła zbawczego w sakramentach i w sakramentaliach Kościoła. Docenia komplementarność sakramentów i sakramentaliów. Wykazuje potrzebę dzielenia się zdobytą wiedzą.
Metody dydaktyczne
1.Wykład,
2.Prezentacje,
3.Ilustracje.
4.Elementy konwersatorium.
2.Prezentacje,
3.Ilustracje.
4.Elementy konwersatorium.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1. Egzamin ustny w terminie uzgodnionym ze studentami na koniec semestru.
2. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji.
3. Obecność na zajęciach.
2. Aktywność na zajęciach, udział w dyskusji.
3. Obecność na zajęciach.
Lektury podstawowe
- Rytuały poszczególnych sakramentaliów.
- Nadolski B., Liturgika 3, Poznań 1992.
- Misterium Christi, t.4 "Sakramenty i sakramentalia", red. W. Świerzawski, Sandomierz2013.
- Nadolski B., Liturgika 3, Poznań 1992.
- Misterium Christi, t.4 "Sakramenty i sakramentalia", red. W. Świerzawski, Sandomierz2013.
Lektury uzupełniające
- Righetti M., Manuale di storia liturgica, t.4, Roma-Milano 1953.
- Nadolski B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004.
- Pinsk J., Świat i sakramenty, tłum. M. Wolicki, Kraków 1997.
- Changalikavil L., I sacramentali e le benedizioni, Geneva 1989.
- Bugnini A., La reforma liturgica (1948-1975), Roma 1983.
- Nadolski B., Wprowadzenie do liturgii, Kraków 2004.
- Pinsk J., Świat i sakramenty, tłum. M. Wolicki, Kraków 1997.
- Changalikavil L., I sacramentali e le benedizioni, Geneva 1989.
- Bugnini A., La reforma liturgica (1948-1975), Roma 1983.
Uwagi
Przedmiot będzie prowadzony w semestrze letnim 2015 roku. Zajęcia w środy od 9.45-11.15, Bernardyńska 3, s. 217.