Geografia fizyczna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Zakres wiedzy z geografii fizycznej wyniesiony ze szkoły średniej.

Cele

Zapoznanie studentów z podstawami geografii fizycznej z zakresu położenia, ukształtowania, budowy, klimatu, wód, szaty roślinnej poszczególnych kontynentów. Utworzenie podbudowy merytorycznej pod przedmioty z zakresu geografii atrakcji turystycznych.

Treści kształcenia

T_1. Wprowadzenie do przedmiotu. Zapoznanie z pojęciami: mapa, mapa fizyczna, kartografia, skala oraz podstawowymi zasadami czytania i korzystania z map.
Ćwiczenia: Planowanie wycieczki, imprezy turystycznej z wykorzystaniem mapy.
T_2. Europa
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, roślinność
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Europa Północna, Europa Wschodnia, Europa Zachodnia, Europa Południowa.
Ćwiczenia z mapami.
T_3. Azja
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, roślinność.
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Azja Północna, Azja Środkowa, Azja Wschodnia, Azja Południowo-Zachodnia, Azja Południowa, Azja Południowo-Wschodnia.
Ćwiczenia z mapami.
T_4. Afryka
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, flora i fauna.
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Atlas, Sahara, Sudan, Gwinea, Kotlina Konga, Afryka Wschodnia, Afryka Południowa, Wyspy Afryki.
Ćwiczenia z mapami.
T_5. Ameryka Północna
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, flora i fauna.
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Arktyka Amerykańska, Półwysep Labrador, Niż Kanadyjski, Niziny Wewnętrzne, Wielkie Równiny, Appalachy, Nizina Zatokowa, Kordyliery, Ameryka Środkowa.
Ćwiczenia z mapami.
T_6. Ameryka Południowa
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, flora i fauna.
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Andy, Wyżyna Patagońska, Falklandy/Malwiny, Nizina Orinoko, Nizina Amazonki, Nizina La Platy, Międzyrzecze, Wyżyna Gujańska, Wyżyna Brazylijska.
Ćwiczenia z mapami.
T_7. Australia i Oceania
Położenie geograficzne i cechy szczególne, klimat, typy wybrzeży, wody, flora i fauna
Podział na regiony fizycznogeograficzne z uwzględnieniem cech atrakcyjnych pod względem turystycznym: Wyżyna Australijska, Nizina Środkowoaustralijska, Wielkie Góry Wododziałowe.
Ćwiczenia z mapami.

Efekty kształcenia

Wiedza:

E_1. Student zna podstawowe zagadnienia związane z geografią fizyczną, definiuje podstawowe pojęcia. (TH1tK_W01 H1A_W02);
E_2. Posiada podstawową wiedzę z zakresu geografii fizycznej dotyczącej położenia, ukształtowania, klimatu, wód oraz roślinności poszczególnych kontynentów. (TH1tK_W01 H1A_W02);
E_3. Posiada wiedzę dotyczącą omawianej dziedziny naukowej, dorobku naukowego, literatury, produktów informatycznych. (TH1tK_W05 H1A_W05);

Umiejętności:

E_4. Student potrafi wykonywać ćwiczenia z zastosowaniem map, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce, m. in. w przygotowaniu ofert imprez turystycznych. (TH1tK_U01 H1A_U01,TH1tK_U02 H1A_U02);
E_5. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę, posiada umiejętności praktyczne, które mogą być przydatne na rynku pracy.
(TH1tK_U06 H1A_U06);

Kompetencje społeczne:

E_6. Student potrafi współpracować w grupie, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i konieczności ciągłego doskonalenia i samokształcenia. (TH1tK_K01 S1A_K04);
E_7. Potrafi właściwie ocenić własne zachowanie i zachowanie innych oraz rozstrzygnąć problemy związane z wykonywanym zawodem (TH1tK_K02 S1A_K04);
E_8. Posiada świadomość odpowiedzialności za prowadzone działania. (TH1tK_K03 S1A_K05).

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład z wykorzystaniem pomocy multimedialnych, prezentacja.
M_2. Dyskusja naukowa.
M_3. Ćwiczenia z mapą.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest napisanie z wynikiem pozytywnym egzaminu w formie pisemnej, składającego się z testu oraz zadań praktycznych z wykorzystaniem map.
W_2. Na oceny cząstkowe będą składać się ćwiczenia z wykorzystaniem map.

Lektury podstawowe

Domachowski R., Młynarczyk G., Pelle E., Geografia, zadania na mapach konturowych i topograficznych.
Makowski J., Geografia fizyczna świata, Warszawa 2013.
Multimedialny Geograficzny Atlas Świata.