Hotelarstwo (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

brak

Cele

Student powinien:
*wypełnić formularz rezerwacyjny
*wprowadzić dane dotyczące rezerwacji do grafiku
*sporządzić i wysłać potwierdzenie przyjęcia rezerwacji
*dobrać dokumenty do czynności w procedurach check in i check out
*zastosować informacje w obsłudze gości
*pozyskać informacje z różnych źródeł
*zidentyfikować zagrożenia dla zdrowia i życia podczas wykonywania zadań zawodowych
*zastosować zasady ergonomii, przepisów BHP, ochrony środowiska oraz ochrony ppoż w organizacji stanowiska pracy
*dobrać środki ochrony indywidualnej do wykonywania zadań na różnych stanowiskach pracy
*zastosować techniki sprzatania j.m.
*zastosować odpowiednie urządzenia i sprzęt do rodzaju wykonywanych prac
*zastosowac srodki czystoiści w trakcie wykonywania prac porządkowych
*wykonać czynności związane ze sprzątaniem j.m.
*zastosowa zasady odpowiedzialności materialnej dotyczącej mienia gości
*wykonać usługę room service
*nakryć stoły wykorzystując odpowiednią bieliznę oraz nakrycia
*zastosować metody serwowania potraw i napojów
*zaplanować dekoracje sali konsumenckiej
*zastosować system HCCP w hotelu

Treści kształcenia

-Podstawowa terminologia zakresu hotelarstwa
-Historia rozwoju hotelarstwa na świecie
i w Polsce
-Podział usług hotelarskich
-Usługi podstawowe i dodatkowe w obiektach hotelarskich
-Usługi rekreacyjne, zdrowotne i rozrywkowe w obiektach hotelarskich
- Podstawowe techniki obsługi
- Przygotowanie sali obsługi konsumenta
-Rodzaje zakładów gastronomicznych w hotelarstwie
-Dekoracja stołów
-Bielizna stołowa, naczynia i sztućce
-Urządzenia i sprzęt pomocniczy
-Rodzaje nakryć
-Usługi gastronomiczne świadczone w obiektach hotelarskich
-Klasyfikacja i rodzaje przyjęć okolicznościowych
-Formy przyjęć dyplomatycznych i biznesowych
-Zasady organizacji przyjęć na stojąco
-System HCCP w gastronomiii hotelowej
-Zadania i techniki pracy recepcji hotelowej
-Podział stanowisk w recepcji
-Dokumentacja związana z rezerwacją usług hotelarskich
-Czynności związane z cyklem obsługi gości w recepcji
-Procedury obslugi gości przyjeżdżających - check in
-Procedury obsługi gości wyjeżdżających - check out
-Struktura hotelowej słuzby pięter
-Zadania działu housekeepingu
-Techniki sprzątania jednostek mieszkalnych i pomieszczeń ogólnodostępnych
-Sprzęt i środki do utrzymania czystości
-Dokumentacja działu służby pięter
-Procedury postepowania z rzeczami pozostawionymi w obiekcie przez gościa

Efekty kształcenia

WIEDZA:
-definiuje poidsawowe pojecia dotyczące hotelarstwa
-charakteryzuje przyczyny rozwoju hotelarstwa
-rozróżnia usługi podstawowe i dodatkowe
-zna definicję usługi hotelarskiej
-opisuje elementy składowe usługi hotelarskiej
- wymienia uslugi gastronomiczne świadczone przez hotel
-rozszyfrowywuje skrót HCCP
-klasyfikuje i dobiera rózne formy przyjęć okolicznościowych
-wymienia zakłady gastronomiczne wystepujące w hotelu
-wyjaśnia współprace gastronomii ze służba pięter i recepcją
-omawia zasady room service
-wymienia i charakteryzuje rodzaje śniadań
-wskazuje min.usług gastronomicznych jakie powinien świadczyć hotel
-wymienia stanowiska pracy w dziale recepcji
-opisuje zakres obowiązków każdego stanowiska pracy
-wylicza rodzaje rezerwacji
-rozroznia czynności recepcjonisty związane z pryjęciem gości w hotelu
-wymienia stanowiska pracy w części parterowej
-wyjaśnia podstawowe zadania służby parterowej
-omawia funkcje j.m.
-przedstawia zachowanie pracowników obowiązujące w miejscu pracy
UMIEJĘTNOŚĆI:
-planuje dekoracje stołów w zależności od okoliczności
-obsługuje przyjecia okolicznośwciowe
-wypelnia dokumentację obowiązujacą w recepcji
-potwierdza rezerwację na przykładzie zamówienia złożonego przez gościa
-dobiera środki czystości
-stosuje techniki utrzymania czystości
-układa harmonogram czasu pracy
KOMPETENCJE:
-wykazuje samodzielność w podejmowaniu działań profesjonalnych związanych z hotelarstwem
-świadomie i odpowiedzialnie kształtuje swój swiatopogląd kulturowy i etyczny
-poczuwa sie do współodpowiedzialności za życie i bezpieczeństwo innych
-odpowiedzialnie szanuje godność i wolność człowieka
-ma świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji oraz rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania sie
-ma poszanowanie dla życia i bezpieczeństwa człowieka

Metody dydaktyczne

- pokaz
- wykład
- praca z ustawą o usługach turystycznych
- praca z rozporządzeniem
- praca z tabelą kategoryzacyjną dla hoteli i moteli
- prezentacja multimedialna
- dyskusja i burza mózgów

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

*test zaliczeniowy

Lektury podstawowe

Panasiuk A."Hotelarstwo - usługi - eksploatacja - zarządznie, PWN 2011r.
Mitura E., Koniuszewska E. "Organizacja pracy w hotelarstwie" - Difin, W-wa 2009
Sawicka B. - "Organizacja pracy w hotelarstwie" - AB For mat W-wa 2008
Drogoń w. "Rezerwacja usług hotelarskich" - Wa-wa 2013
Drogoń W "Obsługa gości w recepcji W-Wa 2013
Orlowska J., Tkaczyk M. "Organizaja pracy w hotelarstwie" - W-wa 2008
Drogoń w. "Podstawey hotelarstwa i uslugi dodatkowe" - W-wa 2014

Lektury uzupełniające

Oparka S. Nowicka T. "Ćwiczenia do zajęc praktycznych komunikowanie sie z gośćmi hotelowymi i technika pracy wrecepcji" Polanica Zdrój 2011
Nikuta B. "Technologia gastronomiczna z obsługa konsumenta" - W-wa 1998
Tulibacki T. "Organizacja pracy" - Wa-wa 2009