Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

- umiejętność czytania nut głosem w kluczu wiolinowym i basowym
- realizacja ćwiczenia dwugłosowego (jeden głos śpiewać, drugi głos grać) z uwzględnieniem rytmu, artykulacji i dynamiki
- rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, dominant septymowych i innych czterodźwięków
- zapamiętanie motywu melodycznego od podanego dźwięku
- analiza słuchowa przebiegu harmonicznego
- wykonanie polirytmii dwugłosowej

Cele

Celem nauczania przedmiotu jest:
rozwijanie wyobraźni i pamięci muzycznej, doskonalenie czytania tekstu nutowego (precyzji metryczno-rytmicznej oraz intonacji), zdobywanie umiejętności analizy, interpretacji i zapisu różnych zjawisk dźwiękowych w różnych kontekstach.

Treści kształcenia

Semestr I
T_1 Ćwiczenia interwałowe - interwały melodyczne i harmoniczne, proste i złożone grane w różnych rejestrach
T_2 Analiza akordów - trójdźwięki i czterodźwięki septymowe grane pojedynczo
i w przebiegach
T_3 Ćwiczenia metrorytmiczne jedno- i dwugłosowe - wystukiwanie, tataizacja oraz realizacja głosem z równoczesnym wystukiwaniem (ćwiczenia korelacji)
T_4 Czytanie nut głosem, także z transpozycją, ćwiczeń jednogłosowych tonalnych i atonalnych
T_5 Czytanie nut zespołowo - nauka korygowania intonacji
T_6 Analiza słuchowa przebiegów harmonicznych zawierających triadę , stopnie poboczne, dominanty wtrącone ,różne rodzaje kadencji
T_7 Dyktanda:
- jedno i dwugłosowe tonalne
- pamięciowe
- harmoniczne

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie znajomości literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Potrafi skutecznie odtworzyć dzieło muzyczne, biorąc pod uwagę jego warstwę dynamiczną, harmoniczną, artykulacyjną z zachowaniem odpowiedniej stylistyki.

KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy

Metody dydaktyczne

M_1 Rozwiązywanie zadań
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych
M_3 Praca indywidualna
M_4 Praca w grupach.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 Kolokwium pisemne (test słuchowy i dyktando)

Lektury podstawowe

J. S. Bach: Kunst Der Fuge, DWK t. I i II, Chorały, Motety, Musikalisches Opfer,
G. F. Haendel: Fugi klawesynowe
P. Hindemith: Ludus Tonalis,
D. Szostakowicz: 24 Preludia i fugi
Z. Kodaly: 22 dwugłosowe ćwiczenia wokalne (w starych kluczach)
Materiały autorskie

Lektury uzupełniające

Jadwiga Dzielska, Lucjan Kaszycki: „ Podręcznik do kształcenia słuchu” (PWM)
Jadwiga Dzielska: „Materiały do kształcenia słuchu” (PWM)
Maria Wacholc: „ Czytanie nut głosem” cz. I, II i III (PWM 1994)
Alina Kowalska-Pińczak: „Kształcenie słuchu linearnego od tonalności do atonalności” ( A. Muz.Gdańsk 2000)
Ewa Wilczyńska: „ Ćwiczenia do kształcenia słuchu – wybór utworów Karola Szymanowskiego” ( A. Muz Warszawa 2005)