Sylabus
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Kształcenie słuchu [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/1ECTS]: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: I st. kwal. Ewa Zuchowicz (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
- umiejętność czytania nut głosem z towarzyszeniem na instrumencie
- rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, czterodźwięków septymowych
- analiza interwałowa zapamiętanej frazy melodycznej
- analiza słuchowa przebiegu harmonicznego zawierającego m.in. zboczenia modulacyjne, alteracje
- wykonanie polirytmii 2-głosowej
- rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, czterodźwięków septymowych
- analiza interwałowa zapamiętanej frazy melodycznej
- analiza słuchowa przebiegu harmonicznego zawierającego m.in. zboczenia modulacyjne, alteracje
- wykonanie polirytmii 2-głosowej
Cele
Celem nauczania przedmiotu jest:
rozwijanie wyobraźni i pamięci muzycznej, doskonalenie czytania tekstu nutowego (precyzji metryczno-rytmicznej oraz intonacji), zdobywanie umiejętności analizy, interpretacji i zapisu różnych zjawisk dźwiękowych w różnych kontekstach.
rozwijanie wyobraźni i pamięci muzycznej, doskonalenie czytania tekstu nutowego (precyzji metryczno-rytmicznej oraz intonacji), zdobywanie umiejętności analizy, interpretacji i zapisu różnych zjawisk dźwiękowych w różnych kontekstach.
Treści kształcenia
T_1 Ćwiczenia interwałowe- interwały melodyczne i harmoniczne, proste i złożone grane w różnych rejestrach.
T_2 Analiza współbrzmień: trójdźwięki, czterodźwięki septymowe , pięciodźwięki nonowe w układzie skupionym i rozległym, akordy alterowane.Ćwiczenia metrorytmiczne.
T_3 Czytanie nut indywidualnie z towarzyszeniem na instrumencie oraz zespołowo.
T_4 Analiza słuchowa przebiegów harmonicznych zawierających alteracje, modulacje diatoniczne i chromatyczne.
T_5 Dyktanda:
-dwugłosowe o rozszerzonej tonalności
-trzygłosowe
T_6 harmoniczne - zapisywane funkcjami oraz w fakturze czterogłosowej
T_7 Korekta błędów tekstowych w partyturze wokalno – instrumentalnej.
T_2 Analiza współbrzmień: trójdźwięki, czterodźwięki septymowe , pięciodźwięki nonowe w układzie skupionym i rozległym, akordy alterowane.Ćwiczenia metrorytmiczne.
T_3 Czytanie nut indywidualnie z towarzyszeniem na instrumencie oraz zespołowo.
T_4 Analiza słuchowa przebiegów harmonicznych zawierających alteracje, modulacje diatoniczne i chromatyczne.
T_5 Dyktanda:
-dwugłosowe o rozszerzonej tonalności
-trzygłosowe
T_6 harmoniczne - zapisywane funkcjami oraz w fakturze czterogłosowej
T_7 Korekta błędów tekstowych w partyturze wokalno – instrumentalnej.
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie znajomości literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Potrafi skutecznie odtworzyć dzieło muzyczne, biorąc pod uwagę jego warstwę dynamiczną, harmoniczną, artykulacyjną z zachowaniem odpowiedniej stylistyki
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Ew_1 Posiada ogólną wiedzę w zakresie znajomości literatury muzycznej związanej z kierunkiem studiów
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Potrafi skutecznie odtworzyć dzieło muzyczne, biorąc pod uwagę jego warstwę dynamiczną, harmoniczną, artykulacyjną z zachowaniem odpowiedniej stylistyki
KOMPETENCJE
Ek_1 Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia swoich umiejętności i pogłębiania wiedzy
Metody dydaktyczne
M_1 Rozwiązywanie zadań
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych
M_3 Praca indywidualna
M_4 Praca w grupach.
M_2 Rozwiązywanie zadań artystycznych
M_3 Praca indywidualna
M_4 Praca w grupach.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Zaliczenie z oceną
Ocena pracy studentów w ciągu semestru na podstawie:
-zdobytych umiejętności: test z zakresu przerobionego materiału oraz dyktando harmoniczne
-realizacji zadanego materiału do domu
-stopnia aktywności na zajęciach
-frekwencji
Ocena pracy studentów w ciągu semestru na podstawie:
-zdobytych umiejętności: test z zakresu przerobionego materiału oraz dyktando harmoniczne
-realizacji zadanego materiału do domu
-stopnia aktywności na zajęciach
-frekwencji
Lektury podstawowe
J. S. Bach: Kunst Der Fuge, DWK t. I i II, Chorały, Motety, Musikalisches Opfer,
G. F. Haendel: Fugi klawesynowe
P. Hindemith: Ludus Tonalis,
D. Szostakowicz: 24 Preludia i fugi
Z. Kodaly: 22 dwugłosowe ćwiczenia wokalne (w starych kluczach)
Materiały autorskie
G. F. Haendel: Fugi klawesynowe
P. Hindemith: Ludus Tonalis,
D. Szostakowicz: 24 Preludia i fugi
Z. Kodaly: 22 dwugłosowe ćwiczenia wokalne (w starych kluczach)
Materiały autorskie
Lektury uzupełniające
Maria Wacholc: „ Czytanie nut głosem” cz. I, II i III (PWM 1994)
Alina Kowalska-Pińczak: „Kształcenie słuchu linearnego od tonalności do atonalności” ( A. Muz.Gdańsk 2000)
Ewa Wilczyńska: „ Ćwiczenia do kształcenia słuchu – wybór utworów Karola Szymanowskiego” ( A. Muz Warszawa 2005)
Alina Kowalska-Pińczak: „Kształcenie słuchu linearnego od tonalności do atonalności” ( A. Muz.Gdańsk 2000)
Ewa Wilczyńska: „ Ćwiczenia do kształcenia słuchu – wybór utworów Karola Szymanowskiego” ( A. Muz Warszawa 2005)