Dyrygowanie (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Dyrygowanie
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Dyrygowanie [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. Stanisław Krawczyński (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Marta Wierzbieniec (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Jerzy Kurcz (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: prof. dr hab. Wiesław Delimat
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr hab. Włodzimierz Siedlik, prof. UPJPII
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Małgorzata Chyła (AM)
- [prowadzący ćwiczenia:15h/e/2ECTS]: dr Krzysztof Michałek (AM)
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Krzysztof Michałek (AM)
Sylabus
Wymagania wstępne
Wiedza i umiejętności dyrygenckie sprawdzane podczas egzaminu wstępnego, obejmującego zadyrygowanie następujących dwóch utworów zróżnicowanych stylistycznie:
1.utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych
utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4 -głosowej, zawierający zmienne metrum.
1.utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych
utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4 -głosowej, zawierający zmienne metrum.
Cele
Celem nauczania przedmiotu dyrygowanie jest wykształcenie dyrygenta posiadającego umiejętności techniczne, szeroką wiedzę teoretyczno-muzyczną oraz znajomość literatury muzycznej. Absolwent studiów potrafi pracować z zespołami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi w zakresie prowadzenia prób oraz publicznego wykonania podczas koncertu, liturgii itp. Jednocześnie posiada umiejętności w zakresie animacji życia muzycznego danego środowiska oraz potrafi rozwijać w nim zainteresowanie wysoką kulturą, szczególnie muzyczną.
Opisane cele osiągane są przez:
1.Przyswajanie bądź rozwijanie umiejętności technicznych dyrygowania
2.Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
3.Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4.Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
5.Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
Opisane cele osiągane są przez:
1.Przyswajanie bądź rozwijanie umiejętności technicznych dyrygowania
2.Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
3.Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
4.Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
5.Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej
Treści kształcenia
T_1 Realizacja złożonych, wieloczęściowych form wokalnych lub wokalno-instrumentalnych:
utwory różniące się stylistycznie i zakresem problemów technicznych, pozwalające na dalsze doskonalenie warsztatu dyrygenckiego, umiejętności odczytania i interpretacji działa muzycznego
T_2 program zawiera przynajmniej 1 utwór o skomplikowanej fakturze, rozbudowanej formie lub wieloczęściowy fragment dzieła wokalnego lub wokalno-instrumentalnego, tworzący dramaturgiczną całość (w przypadku dużego obciążenia zespołu wokalnego możliwość realizacji z instrumentem).
utwory różniące się stylistycznie i zakresem problemów technicznych, pozwalające na dalsze doskonalenie warsztatu dyrygenckiego, umiejętności odczytania i interpretacji działa muzycznego
T_2 program zawiera przynajmniej 1 utwór o skomplikowanej fakturze, rozbudowanej formie lub wieloczęściowy fragment dzieła wokalnego lub wokalno-instrumentalnego, tworzący dramaturgiczną całość (w przypadku dużego obciążenia zespołu wokalnego możliwość realizacji z instrumentem).
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 Zna repertuar muzyczny związany ze studiowanym kierunkiem
Ew_2 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacją dzieła muzycznego
Ew_3 Posiada wiedzę na temat muzyki w kontekście historycznym oraz innych dyscyplin sztuki
Ew_4 Rozumie powiązania teorii i praktyki w zakresie posiadanej wiedzy muzycznej
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada osobowość artystyczną, którą jest w stanie oddziaływać na wykonawców i odbiorców podczas realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Buduje swój wizerunek jako autorytet muzyczny na polu swoich zainteresowań twórczych (styl, epoka, gatunek)
Eu_3 Jest gotowy do podjęcia kierowniczej roli w zespole podczas wspólnego wykonywania utworów, a także organizacji i uczestnictwa w artystycznych wydarzeniach o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Eu_4 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego. Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole
KOMPETENCJE
Ek_1 Jest kompetentnym i samodzielnym artystą
Ek_2 Inicjuje własne koncepcje i działania artystyczne wynikające z osobistej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością
Ew_1 Zna repertuar muzyczny związany ze studiowanym kierunkiem
Ew_2 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacją dzieła muzycznego
Ew_3 Posiada wiedzę na temat muzyki w kontekście historycznym oraz innych dyscyplin sztuki
Ew_4 Rozumie powiązania teorii i praktyki w zakresie posiadanej wiedzy muzycznej
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada osobowość artystyczną, którą jest w stanie oddziaływać na wykonawców i odbiorców podczas realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Buduje swój wizerunek jako autorytet muzyczny na polu swoich zainteresowań twórczych (styl, epoka, gatunek)
Eu_3 Jest gotowy do podjęcia kierowniczej roli w zespole podczas wspólnego wykonywania utworów, a także organizacji i uczestnictwa w artystycznych wydarzeniach o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Eu_4 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego. Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole
KOMPETENCJE
Ek_1 Jest kompetentnym i samodzielnym artystą
Ek_2 Inicjuje własne koncepcje i działania artystyczne wynikające z osobistej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością
Metody dydaktyczne
M_1 rozwiązywanie zadań artystycznych
M_2 wykład problemowy
M_3 praca indywidualna
M_2 wykład problemowy
M_3 praca indywidualna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 przesłuchanie (wykonawstwo)
W_2 egzamin
W_2 egzamin
Lektury podstawowe
Partytury utwory wokalnych i wokalno-instrumentalnych wszystkich epok historycznych, z przewagą dzieł o tematyce religijnej. Przykładowe formy:
- fuga wokalna
- fragmenty z kantat i oratoriów
- cykle mszalne
- chóry oratoryjne w stylu koncertującym
- rozbudowane motety, różnorodne pod względem stylistycznym
- fuga wokalna
- fragmenty z kantat i oratoriów
- cykle mszalne
- chóry oratoryjne w stylu koncertującym
- rozbudowane motety, różnorodne pod względem stylistycznym
Lektury uzupełniające
- Utwory wybrane przez pedagoga, dostosowane do indywidualnych problemów studenta, realizowane na fortepianie (tzw. utwór dodatkowy)
- Nagrania CD i DVD
- Nagrania CD i DVD