Dyrygowanie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności dyrygenckie sprawdzane podczas egzaminu wstępnego, obejmującego zadyrygowanie następujących dwóch utworów zróżnicowanych stylistycznie:
5. utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych
utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4 -głosowej, zawierający zmienne metrum.

Cele

Celem nauczania przedmiotu dyrygowanie jest wykształcenie dyrygenta posiadającego umiejętności techniczne, szeroką wiedzę teoretyczno-muzyczną oraz znajomość literatury muzycznej. Absolwent studiów potrafi pracować z zespołami wokalnymi i wokalno-instrumentalnymi w zakresie prowadzenia prób oraz publicznego wykonania podczas koncertu, liturgii itp. Jednocześnie posiada umiejętności w zakresie animacji życia muzycznego danego środowiska oraz potrafi rozwijać w nim zainteresowanie wysoką kulturą, szczególnie muzyczną.
Opisane cele osiągane są przez:
1 Przyswajanie bądź rozwijanie umiejętności technicznych dyrygowania
1. Osiąganie możliwie wysokiego stopnia sprawności manualnej
2. Kształcenie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów techniczno-wykonawczych
3. Umiejętność odczytywania i uczenia się partytur
4. Opracowywanie i przyswajanie wybranych pozycji literatury muzycznej

Treści kształcenia

T_1 Przygotowanie pod kierunkiem pedagoga egzaminu dyplomowego w formie prezentacji muzycznej w trakcie liturgii Mszy Świętej. Repertuar winien być różnorodny pod względem stylistycznym, formalnym i dostosowany do wymogów liturgii oraz roku liturgicznego. Przedstawione utwory winny stanowić podsumowanie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas studiów

Efekty kształcenia

WIEDZA
Ew_1 Zna repertuar muzyczny związany ze studiowanym kierunkiem
Ew_2 Potrafi łączyć poznane elementy muzyki z własną interpretacją dzieła muzycznego
Ew_3 Posiada wiedzę na temat muzyki w kontekście historycznym oraz innych dyscyplin sztuki
Ew_4 Rozumie powiązania teorii i praktyki w zakresie posiadanej wiedzy muzycznej

UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 Posiada osobowość artystyczną, którą jest w stanie oddziaływać na wykonawców i odbiorców podczas realizacji dzieł muzycznych
Eu_2 Buduje swój wizerunek jako autorytet muzyczny na polu swoich zainteresowań twórczych (styl, epoka, gatunek)
Eu_3 Jest gotowy do podjęcia kierowniczej roli w zespole podczas wspólnego wykonywania utworów, a także organizacji i uczestnictwa w artystycznych wydarzeniach o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym
Eu_4 Podchodzi twórczo do procesu przygotowania dzieła muzycznego. Reaguje na nieprawidłowości i potrafi znaleźć sposoby rozwiązywania problemów w zespole

KOMPETENCJE
Ek_1 Jest kompetentnym i samodzielnym artystą
Ek_2 Inicjuje własne koncepcje i działania artystyczne wynikające z osobistej wyobraźni, ekspresji i intuicji wykazując się umiejętnością organizacji pracy
Ek_3 Posiada umiejętność krytycznej oceny swoich działań i wyciągania wniosków przekładających się na konkretne rozwiązania
Ek_4 Umie współdziałać jako inicjator przedsięwzięć z innymi artystami podczas realizacji wspólnych projektów artystycznych i kulturalnych

Metody dydaktyczne

M_1 rozwiązywanie zadań artystycznych
M_2 wykład problemowy
M_3 praca indywidualna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1 przesłuchanie (wykonawstwo)
W_2 egzamin

Lektury podstawowe

Partytury utwory wokalnych i wokalno-instrumentalnych wszystkich epok historycznych, z przewagą dzieł o tematyce religijnej. Przykładowe formy:
- fuga wokalna
- fragmenty z kantat i oratoriów
- cykle mszalne
- chóry oratoryjne w stylu koncertującym
- rozbudowane motety, różnorodne pod względem stylistycznym

Lektury uzupełniające

- Utwory wybrane przez pedagoga, dostosowane do indywidualnych problemów studenta, realizowane na fortepianie (tzw. utwór dodatkowy)
- Nagrania CD i DVD