Emisja Głosu - zbiorowa (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Emisja Głosu - zbiorowa
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Emisja głosu [na kierunku:] Muzyka kościelna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: mgr Ludmiła Staroń
- [prowadzący ćwiczenia:15h/zo/2ECTS]: mgr Ludmiła Staroń
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Ludmiła Staroń
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaświadczenie od biegłego foniatry o takim stanie zdrowia, który umożliwia intensywne ćwiczenia emisyjne. Egzamin wstępny z predyspozycji wokalnych.
Cele
Celem przedmiotu jest poznanie terminologii niezbędnej do kształcenia głosu oraz świadomego posługiwania się nim w mowie i śpiewie.
Treści kształcenia
T_1 Anatomia i fizjologia głosu: student poznaje aparat głosowy oraz jego działanie.
T_2 Higiena narządu głosowego: student poznaje zasady utrzymywania swojego głosu w stanie permanentnej gotowości.
T_3 Budowa aparatu oddechowego
T_4 Budowa części głosotwórczej aparatu głosowego
T_5 Proces właściwego oddychania w śpiewie. Appogio
T_6 Teorie wyjaśniające proces fonacji
T_7 Rezonatory i zagadnienie rejestrów
T_8 Wyjaśnienie podstawowych określeń, którymi posługują się pedagodzy śpiewu: maska, zatrzymanie oddechu, śpiewanie na ziewaniu itd.
T_9 Pola czuciowe
T_10 Atakowanie dźwięku
T_11 Krycie dźwięku
T_12 Problematyka śpiewania wysokich i niskich dźwięków
T_13 Rola dykcji w śpiewie
T_14 Piano a messa di voce
T_15 Barwa dźwięku
T_16 Higiena narządu głosu
T_17 Stres w śpiewie i w aktywnej mowie
T_2 Higiena narządu głosowego: student poznaje zasady utrzymywania swojego głosu w stanie permanentnej gotowości.
T_3 Budowa aparatu oddechowego
T_4 Budowa części głosotwórczej aparatu głosowego
T_5 Proces właściwego oddychania w śpiewie. Appogio
T_6 Teorie wyjaśniające proces fonacji
T_7 Rezonatory i zagadnienie rejestrów
T_8 Wyjaśnienie podstawowych określeń, którymi posługują się pedagodzy śpiewu: maska, zatrzymanie oddechu, śpiewanie na ziewaniu itd.
T_9 Pola czuciowe
T_10 Atakowanie dźwięku
T_11 Krycie dźwięku
T_12 Problematyka śpiewania wysokich i niskich dźwięków
T_13 Rola dykcji w śpiewie
T_14 Piano a messa di voce
T_15 Barwa dźwięku
T_16 Higiena narządu głosu
T_17 Stres w śpiewie i w aktywnej mowie
Efekty kształcenia
WIEDZA
Ew_1 definiuje pojęcia związane z budową aparatu głosotwórczego i kształceniem głosu;
Ew_2 rozpoznaje poszczególne części aparatu głosotwórczego na modelach i rycinach oraz objaśnia ich działanie;
Ew_3 opisuje własnymi słowami teorie powstawania głosu ludzkiego ich zależności i różnice;
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 uświadamia sobie umiejscowienie poszczególnych elementów aparatu głosotwórczego w swoich ciele
Eu_2 sprawdza zasadność teorii dotyczących powstawania i kształcenia głosu.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:
KOMPETENCJE
Ek_1 aktywny w formułowaniu pytań;
Ek_2 chętny w realizacji stawianych zadań.
Ew_1 definiuje pojęcia związane z budową aparatu głosotwórczego i kształceniem głosu;
Ew_2 rozpoznaje poszczególne części aparatu głosotwórczego na modelach i rycinach oraz objaśnia ich działanie;
Ew_3 opisuje własnymi słowami teorie powstawania głosu ludzkiego ich zależności i różnice;
UMIEJĘTNOŚCI
Eu_1 uświadamia sobie umiejscowienie poszczególnych elementów aparatu głosotwórczego w swoich ciele
Eu_2 sprawdza zasadność teorii dotyczących powstawania i kształcenia głosu.
W wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy:
KOMPETENCJE
Ek_1 aktywny w formułowaniu pytań;
Ek_2 chętny w realizacji stawianych zadań.
Metody dydaktyczne
M_1 wykład,
M_2 prezentacja,
M_3 dyskusja,
M_4 praca z tekstem
M_5 proste ćwiczenia emisyjne ilustrujące przerabiane zagadnienia.
M_2 prezentacja,
M_3 dyskusja,
M_4 praca z tekstem
M_5 proste ćwiczenia emisyjne ilustrujące przerabiane zagadnienia.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Kolokwium
W_2 Każdy ze studentów jest zobowiązany zaliczyć wszystkie partie materiału
W_3 Trzy nieobecności nieusprawiedliwione decydują o niezaliczeniu semestru
W_4 Student jest zobowiązany uczestniczyć w co najmniej w połowie zajęć w ciągu semestru
W_2 Każdy ze studentów jest zobowiązany zaliczyć wszystkie partie materiału
W_3 Trzy nieobecności nieusprawiedliwione decydują o niezaliczeniu semestru
W_4 Student jest zobowiązany uczestniczyć w co najmniej w połowie zajęć w ciągu semestru
Lektury podstawowe
W. Bregy, Elementy techniki wokalnej, Kraków 1974
Lektury uzupełniające
B. Tarasiewicz, Mówię i śpiewam świadomie: podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków 2006
T. Zaleski, Aparat głosotwórczy a technika wokalna, Warszawa 1980
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957.
T. Zaleski, Aparat głosotwórczy a technika wokalna, Warszawa 1980
P. Bojakowski, Kierowanie dźwięku na maskę, Włocławek 1947
B. Toczyńska, Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 1998
H. Sobierajska, Uczymy się śpiewać, Warszawa 1972
M. Kotlarczyk, Podstawy sztuki żywego słowa, Warszawa 1965
B. Wieczorkiewicz, Sztuka mówienia, Warszawa 1980
T. Baradin, Chrypka: przyczyny i zapobieganie, Warszawa 1957.