Język łaciński ł_2_6_za_30_2 (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1.Utrwalone wiadomości z I semestru.

Cele

1.rozpoznawanie i umiejętność odmiany nieregularnych czasowników.
2.budowanie, rozróżnianie, tłumaczenie form czasownika tworzonych od tematu perfecti.
3.umiejętność odmiany rzeczownika i przymiotnika deklinacji III, stopniowania przymiotników i przysłówków

Treści kształcenia

1. Czasowniki: eo ire, ii, itum i jego złożenia, fero, ferre, tuli, latum i jego złożenia.
2. Thema perfecti i czasy tworzone na bazie thema perfecti:
-indicativus perfecti activi
-indicativus plusquamperfecti activi
-indicativus futuri exacti activi
-infinitivus perfecti activi /funkcja w składni ACI/

3. Deklinacja III /rzeczowniki, typy, ogólne informacjena temat zakończeń rodzajowych,
przymiotniki, /participium praesentis activi/

4. Stopniowanie przymiotników i przysłówków, składnie przypadków : genetivus partitivus, ablativus comparativus.

Efekty kształcenia

WIEDZA

1.Student odmienia i tłumaczy formy czasowników nieregularnych i ich złożeń.
2.Student rozpoznaje, odmienia i tłumaczy formy czasów tworzonych od tematu perfecti.
3.Student rozpoznaje i tłumaczy formy fleksyjne III deklinacji.
4.Student identyfikuje stopniowanie przymiotnika i przysłówka., tłumaczy składnie przypad ków.

UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną w tłumaczeniu.
.

Metody dydaktyczne

1. wprowadzenie
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.

Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.

Lektury podstawowe

1. Korpanty J. Mały słownik łacińsko polski Warszawa 1992
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/

Lektury uzupełniające

1. Jougan A. Słownik kościelny łacińsko-polski Poznań-Warszawa-Lublin 1958
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978