Język łaciński ł_2_6_za_30_2 (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Język łaciński ł_2_6_za_30_2
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Języki starożytne [na kierunku:] Języki obce, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Język łaciński [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: mgr Maria Banach
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: mgr Lidia Kosiniak
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: mgr Bożena Tuszewska
- [prowadzący wykład:30h/zo/2ECTS]: mgr Maria Banach
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Lidia Kosiniak
Sylabus
Wymagania wstępne
1.Utrwalone wiadomości z I semestru.
Cele
1.rozpoznawanie i umiejętność odmiany nieregularnych czasowników.
2.budowanie, rozróżnianie, tłumaczenie form czasownika tworzonych od tematu perfecti.
3.umiejętność odmiany rzeczownika i przymiotnika deklinacji III, stopniowania przymiotników i przysłówków
2.budowanie, rozróżnianie, tłumaczenie form czasownika tworzonych od tematu perfecti.
3.umiejętność odmiany rzeczownika i przymiotnika deklinacji III, stopniowania przymiotników i przysłówków
Treści kształcenia
1. Czasowniki: eo ire, ii, itum i jego złożenia, fero, ferre, tuli, latum i jego złożenia.
2. Thema perfecti i czasy tworzone na bazie thema perfecti:
-indicativus perfecti activi
-indicativus plusquamperfecti activi
-indicativus futuri exacti activi
-infinitivus perfecti activi /funkcja w składni ACI/
3. Deklinacja III /rzeczowniki, typy, ogólne informacjena temat zakończeń rodzajowych,
przymiotniki, /participium praesentis activi/
4. Stopniowanie przymiotników i przysłówków, składnie przypadków : genetivus partitivus, ablativus comparativus.
2. Thema perfecti i czasy tworzone na bazie thema perfecti:
-indicativus perfecti activi
-indicativus plusquamperfecti activi
-indicativus futuri exacti activi
-infinitivus perfecti activi /funkcja w składni ACI/
3. Deklinacja III /rzeczowniki, typy, ogólne informacjena temat zakończeń rodzajowych,
przymiotniki, /participium praesentis activi/
4. Stopniowanie przymiotników i przysłówków, składnie przypadków : genetivus partitivus, ablativus comparativus.
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student odmienia i tłumaczy formy czasowników nieregularnych i ich złożeń.
2.Student rozpoznaje, odmienia i tłumaczy formy czasów tworzonych od tematu perfecti.
3.Student rozpoznaje i tłumaczy formy fleksyjne III deklinacji.
4.Student identyfikuje stopniowanie przymiotnika i przysłówka., tłumaczy składnie przypad ków.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną w tłumaczeniu.
.
1.Student odmienia i tłumaczy formy czasowników nieregularnych i ich złożeń.
2.Student rozpoznaje, odmienia i tłumaczy formy czasów tworzonych od tematu perfecti.
3.Student rozpoznaje i tłumaczy formy fleksyjne III deklinacji.
4.Student identyfikuje stopniowanie przymiotnika i przysłówka., tłumaczy składnie przypad ków.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną w tłumaczeniu.
.
Metody dydaktyczne
1. wprowadzenie
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Lektury podstawowe
1. Korpanty J. Mały słownik łacińsko polski Warszawa 1992
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/
Lektury uzupełniające
1. Jougan A. Słownik kościelny łacińsko-polski Poznań-Warszawa-Lublin 1958
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978