Język łaciński ł_4_6_za_30_2 (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1.Znajomość fleksji i składni łacińskich w zakresie dwóch poprzednich semestrów.

Cele

1.rozpoznawanie i tłumaczenie konstrukcji łacińskich.
2. odmiana , tłumaczenie form trybu przypuszczającego- coniunctivus

Treści kształcenia

1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej :

-Infinitivus perfecti,et futuri passivi.
2. Wprowadzenie nowych konstrukcji składniowych charakterystycznych dla j.łacinskiego: nom-inativus cum infinitivo, nominativus duplex, ablativus absolutus, gerundium, gerundivum, co-niugatio periphrastica passiva.

3. Wprowadzenie odmiany i użycia trybu coniunctivus:
- formy fleksyjne: coniunctivus praesentis, imperfecti, perfecti, plusquamperfecti activi et passivi.
- funkcja semantyczna koniunktiwu: coniunctivus hortativus, iussivus, prohibitivus, optativus, dubitativus, concessivus.

Efekty kształcenia

WIEDZA

1.Student rozpoznaje, nazywa i tłumaczy konstrukcje składniowe..
2.Student rozpoznaje określa i tłumaczy formy trybu przypuszczającego.


UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu.
2.Student formułuje uzasadnienie sporządzonych tłumaczeń w oparciu o wiedzę fleksyjną i składniową.
3.Wykorzystując słownik i wiedzę fleksyjną student ustala formy podstawowe oraz znaczenia słów nieznanych występujących w tekstach.

Metody dydaktyczne

1. wprowadzenie
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.

Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.

Lektury podstawowe

1. Korpanty J. Mały słownik łacińsko polski Warszawa 1992
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/

Lektury uzupełniające

1. Jougan A. Słownik kościelny łacińsko-polski Poznań-Warszawa-Lublin 1958
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978