Język łaciński ł_4_6_za_30_2 (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Język łaciński ł_4_6_za_30_2
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Języki starożytne [na kierunku:] Języki obce, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- - Język łaciński [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]: mgr Maria Banach
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]: mgr Lidia Kosiniak
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]: mgr Bożena Tuszewska
- [prowadzący wykład:30h/zo/3ECTS]: mgr Maria Banach
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: mgr Lidia Kosiniak
Sylabus
Wymagania wstępne
1.Znajomość fleksji i składni łacińskich w zakresie dwóch poprzednich semestrów.
Cele
1.rozpoznawanie i tłumaczenie konstrukcji łacińskich.
2. odmiana , tłumaczenie form trybu przypuszczającego- coniunctivus
2. odmiana , tłumaczenie form trybu przypuszczającego- coniunctivus
Treści kształcenia
1. Rozszerzenie konstrukcji ACI o wykorzystanie w niej :
-Infinitivus perfecti,et futuri passivi.
2. Wprowadzenie nowych konstrukcji składniowych charakterystycznych dla j.łacinskiego: nom-inativus cum infinitivo, nominativus duplex, ablativus absolutus, gerundium, gerundivum, co-niugatio periphrastica passiva.
3. Wprowadzenie odmiany i użycia trybu coniunctivus:
- formy fleksyjne: coniunctivus praesentis, imperfecti, perfecti, plusquamperfecti activi et passivi.
- funkcja semantyczna koniunktiwu: coniunctivus hortativus, iussivus, prohibitivus, optativus, dubitativus, concessivus.
-Infinitivus perfecti,et futuri passivi.
2. Wprowadzenie nowych konstrukcji składniowych charakterystycznych dla j.łacinskiego: nom-inativus cum infinitivo, nominativus duplex, ablativus absolutus, gerundium, gerundivum, co-niugatio periphrastica passiva.
3. Wprowadzenie odmiany i użycia trybu coniunctivus:
- formy fleksyjne: coniunctivus praesentis, imperfecti, perfecti, plusquamperfecti activi et passivi.
- funkcja semantyczna koniunktiwu: coniunctivus hortativus, iussivus, prohibitivus, optativus, dubitativus, concessivus.
Efekty kształcenia
WIEDZA
1.Student rozpoznaje, nazywa i tłumaczy konstrukcje składniowe..
2.Student rozpoznaje określa i tłumaczy formy trybu przypuszczającego.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu.
2.Student formułuje uzasadnienie sporządzonych tłumaczeń w oparciu o wiedzę fleksyjną i składniową.
3.Wykorzystując słownik i wiedzę fleksyjną student ustala formy podstawowe oraz znaczenia słów nieznanych występujących w tekstach.
1.Student rozpoznaje, nazywa i tłumaczy konstrukcje składniowe..
2.Student rozpoznaje określa i tłumaczy formy trybu przypuszczającego.
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student wykorzystuje wiedzę fleksyjną i składniową w tłumaczeniu.
2.Student formułuje uzasadnienie sporządzonych tłumaczeń w oparciu o wiedzę fleksyjną i składniową.
3.Wykorzystując słownik i wiedzę fleksyjną student ustala formy podstawowe oraz znaczenia słów nieznanych występujących w tekstach.
Metody dydaktyczne
1. wprowadzenie
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe
2. wprowadzenie z prezentacją multimedialną
3. ćwiczenia audytoryjne: analiza przykładów zdań (metoda gramatyczno-tłumaczeniowa), praca w grupach, ćwiczenia fleksyjne, praca własna studenta
4. metody e-learningowe
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
1. Ocenianie ciągłe przygotowania studenta do zajęć oraz jego pracy na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
2. Obowiązek frekwencji: dopuszczalna jest dwukrotna nieusprawiedliwiona
nieobecność na zajęciach; pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić
(usprawiedliwienie lekarskie, sądowe lub z uczelni). Więcej niż dwie
nieobecności na zajęciach należy odpracować w ustalony z prowadzącym
zajęcia sposób (przygotowanie dodatkowego zadania, odrabianie zajęć z
inną grupą).
3. Zapowiedziane sprawdziany pisemne (od 1- 3) w ciągu semestru, trwające
od 45- 90 minut, nie później niż 2 tygodnie przed planowanym zakończeniem
zajęć; w wypadku nieobecności na sprawdzianie student ma obowiązek
zgłoszenia się do prowadzącego, by umówić się na zaliczanie materiału.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów
oraz na ocenie wynikającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Ocena podsumowująca semestr jest oparta na ocenach uzyskanych z kolokwiów oraz na ocenie wyni-kającej z ciągłego oceniania pracy studenta na zajęciach.
Lektury podstawowe
1. Korpanty J. Mały słownik łacińsko polski Warszawa 1992
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/
2. Kumaniecki K. Słownik łacińsko – polski Warszawa 1977 /i późniejsze/
3. Salomonowicz -Górska I. Język łaciński dla teologów Katowice 2006
4. Wilczyński S. Zarych T.Rudimenta Latinitatis Wrocław 1996 / i późniejsze/
Lektury uzupełniające
1. Jougan A. Słownik kościelny łacińsko-polski Poznań-Warszawa-Lublin 1958
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978
2. Korpanty J. Słownik łacińsko –polski, Warszawa 2001
3. Samolewicz Z. Sołtysik T. Składnia łacińska, Bydgoszcz 2000
4. Sondel J. Słownik łacińsko-polski dla prawników i historyków, Kraków 2001
5. Wielewski M. Krótka gramatyka j.łacińskiego, Warszawa 1978