Muzyka Kościelna


    kierunek: MUZYKA KOŚCIELNA

    * Rekrutację na kierunek muzyka kościelna przeprowadzają wspólnie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie i Akademia Muzyczna w Krakowie

    typ studiów: studia dwustopniowe
    studia pierwszego stopnia - licencjackie - 3 lata (6 semestrów)
    studia drugiego stopnia - uzupełniające magisterskie - 2 lata (4 semestry)

    tryb studiów:
    stacjonarne

    kontakt:
    Sekretariat Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej
    30-814 Kraków, ul. Prosta 35a
    tel./fax 12 658 23 30
    e-mail: muzyka@upjp2.edu.pl

    sekretariat czynny: poniedziałek i wtorek w godz. 9.00-16.00.

    kryteria kwalifikacji:

    • Oceny egzaminów z poszczególnych przedmiotów dokonuje się systemem punktacji od 10 do 25 pkt.

    25 pkt. - bardzo dobrze ++
    24 pkt. - bardzo dobrze +
    23 pkt. - bardzo dobrze
    22 pkt. - bardzo dobrze -
    21 pkt. - bardzo dobrze --
    20 pkt. - dobrze ++
    19 pkt. - dobrze +
    18 pkt. - dobrze
    17 pkt. - dobrze –
    16 pkt. - dobrze --
    15 pkt. - dostatecznie ++
    14 pkt. - dostatecznie +
    13 pkt. - dostatecznie
    12 pkt. - dostatecznie –
    11 pkt. - dostatecznie --
    10 pkt. - niedostatecznie

    Uwaga!
    • w grupie przedmiotów kierunkowych (I st. organy lub fortepian; II st. organy i akompaniament liturgiczny) stosuje się mnożnik „x 3” do uzyskanej oceny z przedmiotu kierunkowego lub średniej oceny, z grupy przedmiotów kierunkowych;
    • w grupie przedmiotów uzupełniających (I st. harmonia, kształcenie słuchu, predyspozycje wokalne) do uzyskanej oceny nie stosuje się mnożnika;
    • 14 pkt. stanowi minimum w każdym z komponentów;
    • Uzyskanie mniej niż 14 pkt. z każdego z komponentów jest równoznaczne z niezdanym egzaminem wstępnym.

    studia pierwszego stopnia

    Egzamin kierunkowy
    gra na instrumencie (organy lub fortepian)

    na organach:
    • jedna ze skrajnych części sonaty triowej J. S. Bacha
    • forma cykliczna Preludium (Toccata, Fantazja) i Fuga Johanna Sebastiana Bacha (z wyłączeniem BWV 533, 549, 553-560)
    • opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku z użyciem kolorowanego cantus firmus
    • dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku, zawierający partię pedału.

    na fortepianie:
    • utwór Johanna Sebastiana Bacha do wyboru spośród następujących:
    - Preludium i Fuga z cyklu Das wohltemperierte Klavier
    - Toccata
    - skrajna część jednej z Partit lub Suit Angielskich
    • skrajna (szybka) część jednej z sonat klasycznych J. Haydna, W. A. Mozarta lub L. van Beethovena
    • etiuda
    • dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku.

    Egzamin uzupełniający

    Harmonia:
    egz. pisemny (harmonizacja podanego sopranu i basu)

    kształcenie słuchu:
    egz. ustny

    sprawdzian predyspozycji wokalnych:
    2 utwory o zróżnicowanym charakterze (pieśń kościelna, pieśń solowa, ćwiczenie wokalne), z akompaniamentem własnym lub akompaniatora zaproponowanego przez komisję

    studia drugiego stopnia

    Studia mogą podjąć osoby, które posiadają dyplom licencjata uzyskany na kierunku muzyka kościelna (na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie lub Akademii Muzycznej) oraz na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej prowadzonym przez Akademię Muzyczną, lub na kierunku historia, specjalność muzyka prowadzonym przez UPJPII, z oceną końcową nie niższą niż dobry.

    Egzamin kierunkowy

    gra na organach:
    • rozbudowane opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku, zawierające melodię chorału protestanckiego lub zamiennie utwór oparty na chorale gregoriańskim lub polskiej pieśni kościelnej;
    • barokowy cykl zawierający fugę/fugi;
    • jedna z sześciu sonat triowych Johanna Sebastiana Bacha (całość);
    • dowolny utwór kompozytora XIX-XXI wieku.

    akompaniament liturgiczny:
    sprawdzenie umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego (harmonizacja przy instrumencie wybranej przez egzaminatorów pieśni, stałych części Mszy św., odpowiedzi mszalnych)

    Egzamin uzupełniający


    dyrygowanie:
    • utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych;
    • utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4-głosowej, zawierający zmienne metrum.

    Emisja głosu:
    dwa utwory o zróżnicowanym charakterze. Możliwe do wyboru: śpiewy chorałowe, pieśni solowe, arie kościelne i świeckie

    Wybrane utwory powinny być z kilkudniowym wyprzedzeniem przedstawione w sekretariacie Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej. Akompaniatora (pianistę) zapewnia uczelnia.