Muzyka Kościelna
kierunek: MUZYKA KOŚCIELNA
* Rekrutację na kierunek muzyka kościelna przeprowadzają wspólnie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie i Akademia Muzyczna w Krakowie
typ studiów: studia dwustopniowe
studia pierwszego stopnia - licencjackie - 3 lata (6 semestrów)
studia drugiego stopnia - uzupełniające magisterskie - 2 lata (4 semestry)
tryb studiów: stacjonarne
kontakt:
Sekretariat Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej
30-814 Kraków, ul. Prosta 35a
tel./fax 12 658 23 30
e-mail: muzyka@upjp2.edu.pl
sekretariat czynny: poniedziałek i wtorek w godz. 9.00-16.00.
kryteria kwalifikacji:
• Oceny egzaminów z poszczególnych przedmiotów dokonuje się systemem punktacji od 10 do 25 pkt.
25 pkt. - bardzo dobrze ++
24 pkt. - bardzo dobrze +
23 pkt. - bardzo dobrze
22 pkt. - bardzo dobrze -
21 pkt. - bardzo dobrze --
20 pkt. - dobrze ++
19 pkt. - dobrze +
18 pkt. - dobrze
17 pkt. - dobrze –
16 pkt. - dobrze --
15 pkt. - dostatecznie ++
14 pkt. - dostatecznie +
13 pkt. - dostatecznie
12 pkt. - dostatecznie –
11 pkt. - dostatecznie --
10 pkt. - niedostatecznie
Uwaga!
• w grupie przedmiotów kierunkowych (I st. organy lub fortepian; II st. organy i akompaniament liturgiczny) stosuje się mnożnik „x 3” do uzyskanej oceny z przedmiotu kierunkowego lub średniej oceny, z grupy przedmiotów kierunkowych;
• w grupie przedmiotów uzupełniających (I st. harmonia, kształcenie słuchu, predyspozycje wokalne) do uzyskanej oceny nie stosuje się mnożnika;
• 14 pkt. stanowi minimum w każdym z komponentów;
• Uzyskanie mniej niż 14 pkt. z każdego z komponentów jest równoznaczne z niezdanym egzaminem wstępnym.
studia pierwszego stopnia
Egzamin kierunkowy
gra na instrumencie (organy lub fortepian)
na organach:
• jedna ze skrajnych części sonaty triowej J. S. Bacha
• forma cykliczna Preludium (Toccata, Fantazja) i Fuga Johanna Sebastiana Bacha (z wyłączeniem BWV 533, 549, 553-560)
• opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku z użyciem kolorowanego cantus firmus
• dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku, zawierający partię pedału.
na fortepianie:
• utwór Johanna Sebastiana Bacha do wyboru spośród następujących:
- Preludium i Fuga z cyklu Das wohltemperierte Klavier
- Toccata
- skrajna część jednej z Partit lub Suit Angielskich
• skrajna (szybka) część jednej z sonat klasycznych J. Haydna, W. A. Mozarta lub L. van Beethovena
• etiuda
• dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku.
Egzamin uzupełniający
Harmonia:
egz. pisemny (harmonizacja podanego sopranu i basu)
kształcenie słuchu:
egz. ustny
sprawdzian predyspozycji wokalnych:
2 utwory o zróżnicowanym charakterze (pieśń kościelna, pieśń solowa, ćwiczenie wokalne), z akompaniamentem własnym lub akompaniatora zaproponowanego przez komisję
studia drugiego stopnia
Studia mogą podjąć osoby, które posiadają dyplom licencjata uzyskany na kierunku muzyka kościelna (na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie lub Akademii Muzycznej) oraz na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej prowadzonym przez Akademię Muzyczną, lub na kierunku historia, specjalność muzyka prowadzonym przez UPJPII, z oceną końcową nie niższą niż dobry.
Egzamin kierunkowy
gra na organach:
• rozbudowane opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku, zawierające melodię chorału protestanckiego lub zamiennie utwór oparty na chorale gregoriańskim lub polskiej pieśni kościelnej;
• barokowy cykl zawierający fugę/fugi;
• jedna z sześciu sonat triowych Johanna Sebastiana Bacha (całość);
• dowolny utwór kompozytora XIX-XXI wieku.
akompaniament liturgiczny:
sprawdzenie umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego (harmonizacja przy instrumencie wybranej przez egzaminatorów pieśni, stałych części Mszy św., odpowiedzi mszalnych)
Egzamin uzupełniający
dyrygowanie:
• utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych;
• utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4-głosowej, zawierający zmienne metrum.
Emisja głosu:
dwa utwory o zróżnicowanym charakterze. Możliwe do wyboru: śpiewy chorałowe, pieśni solowe, arie kościelne i świeckie
Wybrane utwory powinny być z kilkudniowym wyprzedzeniem przedstawione w sekretariacie Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej. Akompaniatora (pianistę) zapewnia uczelnia.
* Rekrutację na kierunek muzyka kościelna przeprowadzają wspólnie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie i Akademia Muzyczna w Krakowie
typ studiów: studia dwustopniowe
studia pierwszego stopnia - licencjackie - 3 lata (6 semestrów)
studia drugiego stopnia - uzupełniające magisterskie - 2 lata (4 semestry)
tryb studiów: stacjonarne
kontakt:
Sekretariat Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej
30-814 Kraków, ul. Prosta 35a
tel./fax 12 658 23 30
e-mail: muzyka@upjp2.edu.pl
sekretariat czynny: poniedziałek i wtorek w godz. 9.00-16.00.
kryteria kwalifikacji:
• Oceny egzaminów z poszczególnych przedmiotów dokonuje się systemem punktacji od 10 do 25 pkt.
25 pkt. - bardzo dobrze ++
24 pkt. - bardzo dobrze +
23 pkt. - bardzo dobrze
22 pkt. - bardzo dobrze -
21 pkt. - bardzo dobrze --
20 pkt. - dobrze ++
19 pkt. - dobrze +
18 pkt. - dobrze
17 pkt. - dobrze –
16 pkt. - dobrze --
15 pkt. - dostatecznie ++
14 pkt. - dostatecznie +
13 pkt. - dostatecznie
12 pkt. - dostatecznie –
11 pkt. - dostatecznie --
10 pkt. - niedostatecznie
Uwaga!
• w grupie przedmiotów kierunkowych (I st. organy lub fortepian; II st. organy i akompaniament liturgiczny) stosuje się mnożnik „x 3” do uzyskanej oceny z przedmiotu kierunkowego lub średniej oceny, z grupy przedmiotów kierunkowych;
• w grupie przedmiotów uzupełniających (I st. harmonia, kształcenie słuchu, predyspozycje wokalne) do uzyskanej oceny nie stosuje się mnożnika;
• 14 pkt. stanowi minimum w każdym z komponentów;
• Uzyskanie mniej niż 14 pkt. z każdego z komponentów jest równoznaczne z niezdanym egzaminem wstępnym.
studia pierwszego stopnia
Egzamin kierunkowy
gra na instrumencie (organy lub fortepian)
na organach:
• jedna ze skrajnych części sonaty triowej J. S. Bacha
• forma cykliczna Preludium (Toccata, Fantazja) i Fuga Johanna Sebastiana Bacha (z wyłączeniem BWV 533, 549, 553-560)
• opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku z użyciem kolorowanego cantus firmus
• dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku, zawierający partię pedału.
na fortepianie:
• utwór Johanna Sebastiana Bacha do wyboru spośród następujących:
- Preludium i Fuga z cyklu Das wohltemperierte Klavier
- Toccata
- skrajna część jednej z Partit lub Suit Angielskich
• skrajna (szybka) część jednej z sonat klasycznych J. Haydna, W. A. Mozarta lub L. van Beethovena
• etiuda
• dowolny utwór kompozytora XIX – XXI wieku.
Egzamin uzupełniający
Harmonia:
egz. pisemny (harmonizacja podanego sopranu i basu)
kształcenie słuchu:
egz. ustny
sprawdzian predyspozycji wokalnych:
2 utwory o zróżnicowanym charakterze (pieśń kościelna, pieśń solowa, ćwiczenie wokalne), z akompaniamentem własnym lub akompaniatora zaproponowanego przez komisję
studia drugiego stopnia
Studia mogą podjąć osoby, które posiadają dyplom licencjata uzyskany na kierunku muzyka kościelna (na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie lub Akademii Muzycznej) oraz na kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej prowadzonym przez Akademię Muzyczną, lub na kierunku historia, specjalność muzyka prowadzonym przez UPJPII, z oceną końcową nie niższą niż dobry.
Egzamin kierunkowy
gra na organach:
• rozbudowane opracowanie chorałowe kompozytora epoki baroku, zawierające melodię chorału protestanckiego lub zamiennie utwór oparty na chorale gregoriańskim lub polskiej pieśni kościelnej;
• barokowy cykl zawierający fugę/fugi;
• jedna z sześciu sonat triowych Johanna Sebastiana Bacha (całość);
• dowolny utwór kompozytora XIX-XXI wieku.
akompaniament liturgiczny:
sprawdzenie umiejętności w zakresie akompaniamentu liturgicznego (harmonizacja przy instrumencie wybranej przez egzaminatorów pieśni, stałych części Mszy św., odpowiedzi mszalnych)
Egzamin uzupełniający
dyrygowanie:
• utwór z epoki renesansu lub baroku z użyciem technik polifonicznych;
• utwór kompozytora XX-XXI wieku o fakturze minimum 4-głosowej, zawierający zmienne metrum.
Emisja głosu:
dwa utwory o zróżnicowanym charakterze. Możliwe do wyboru: śpiewy chorałowe, pieśni solowe, arie kościelne i świeckie
Wybrane utwory powinny być z kilkudniowym wyprzedzeniem przedstawione w sekretariacie Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej. Akompaniatora (pianistę) zapewnia uczelnia.