Metodologia badań społecznych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak, przedmiot podstawowy

Cele

Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez słuchaczy podstawowej wiedzy teoretycznej z zakresu badań społecznych, przebiegu procesu badania oraz przyswojenie umiejętności przygotowania proste-go badania empirycznego, opartego na własnym narzędziu badawczym.

Treści kształcenia

Tw 1. Badania jako źródło wiedzy.
Tw 2. Wiedza naukowa a wiedza potoczna.
Tw 3. Schemat poznania naukowego.
Tw 4. Rola i funkcje metodologii naukowej
Tw 5. Swoistość badań społecznych
Tw 6. Ogólny przebieg procesu badawczego.
Tw 7. Dobór próby badawczej.
Tw 8. Podstawowe metody i techniki badań społecznych
a.Obserwacja
b.Ankieta
c.Wywiad standaryzowany
d.Zogniskowany wywiad grupowy
e.Eksperyment
Tw 9.Etyczne wymogi badań społecznych

Tc 1.Formułowanie problemu badawczego
Tc 2.Definiowanie i konceptualizacja pojęć
Tc 3.Pomiar
Tc 4.Budowa narzędzia badawczego


7. Kodeks etyczny badaczy społecznych. 8. Konceptualizacja problemów badawczych. 9. Definicje pojęciowe i operacyjne. 10. Dobór wskaźników. 11. Operacjonalizacja wskaźników. Skale i indeksy.

Efekty kształcenia

Ew1. Student posiada podstawową wiedzę o sposobach badania zjawisk społecznych
Ew2.Student identyfikuje status wiedzy o rodzinie jako wiedzy społecznej
Eu1.Student potrafi badać zjawiska społeczne związane z funkcjonowaniem rodziny
Eu2.Student potrafi przygotować i zrealizować proste badanie empiryczne
Ek1. Student potrafi formułować opinie i wnioski badawcze

Metody dydaktyczne

1. Wykład
2. Metoda projektowa
3. Prezentacje
4. Dyskusja

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Egzamin pisemny końcowy oraz prezentacja przygotowanego projektu badawczego

Lektury podstawowe

1. Babbie E., Badania empiryczne w praktyce, PWN Warszawa 2003
2. Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001

Lektury uzupełniające

1. Brzeziński J. , Metodologia badań psychologicznych, PWN Warszawa 2003
2. Gruszczyński L., Kwestionariusze w socjologii, WUŚ Katowice 2001
3. Nawojczyk M., Przewodnik po statystyce dla socjologów, SPSS Polska Kraków 2002
4. Silverman D., Interpretacja danych jakościowych, PWN Warszawa 2007
5. Silverman D., Prowadzenie badań jakościowych, PWN Warszawa 2008