Psychologia rozwojowa (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii

Cele

Syntezy wiedzy o rozwoju człowieka, umiejętność wielopłaszczyznowej interpretacji potencjału i czynników ryzyka w poszczególnych etapach rozwoju człowieka.

Treści kształcenia

1. Pojęcie zmiany rozwojowej, czynników i wskaźników rozwoju.
2. Ciągłość i zmiana w rozwoju.
3. Mechanizmy rozwoju.
4. Charakterystyka właściwości wieku w poszczególnych etapach biegu życia człowieka.
5. Społeczny kontekst rozwoju.
6. Kształtowanie się tożsamości w biegu życia.
I. Wykład
1. Jak należy rozumieć rozwój człowieka w biegu życia. Mechanizmy zmiany rozwojowe.j
2. Dwa konteksty rozwoju: wewnętrzny ( nabyte kompetencje, wiedza; potrzeby; oczekiwania wo-bec siebie i wobec otoczenia) i zewnętrzny (wymagania środowiska fizycznego i społecznego).
3. Czynniki pomyślnego rozwoju i czynniki ryzyka.
4. Okres prenatalny jako punkt wyjścia i podstawa rozwoju.
5. Osiągnięcia rozwojowe okresu wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa.
6. Proces formowania tożsamości. Zadania rozwojowe i optymalizacja rozwoju w dorosłości. Mądrość życiowa.
7. Okres senioralny – jakość życia i doświadczenia utraty (zdrowia, bliskich, perspektyw życio-wych).
II. Ćwiczenia
1. Przystosowanie noworodka do życia.
2. Tworzenie związków ze światem.
3. Rozwój kompetencji emocjonalnych.
4. Rozwój kompetencji społecznych.
5. Rozwój procesów poznawczych.

Efekty kształcenia

WIEDZA
1. Student posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego rozwoju biologicznym, psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjaliza-cyjnym.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice i przyczynach problemów człowieka w cyklu życia.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjo-nowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz za-grażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych.

Metody dydaktyczne

1. Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych. 2. Dyskusja. 3. Nauczanie problemowe. 4. Esej.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa.
Podstawą egzaminu testowego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest aktywny udział w zajęciach kontrolowany w sposób ciągły oraz opracowanie eseju.

Lektury podstawowe

Brzezińska A.I. (red.), Psychologiczne portrety człowieka, Gdańsk, 2005.
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków, 2010.

Lektury uzupełniające

Brzezińska A.I.,Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, 2000.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa, 2003.
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2005.
Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, Poznań, 2004.

Uwagi

WIEDZA
1. Student posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego rozwoju biologicznym, psychicznym, spo-łecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym – eg-zamin testowy.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice i przyczynach problemów człowieka w cyklu życia – egzamin testowy.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowa-niem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspo-kajaniu potrzeb i osiągania celów – ocenianie ciągłe, esej.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawi-skami społecznymi – ocenianie ciągłe, esej
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych – ocenianie ciągłe, esej.