Komunikacja interpersonalna w rodzinie (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Komunikacja interpersonalna w rodzinie
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Komunikacja interpersonalna w rodzinie [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/z/2ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- [prowadzący ćwiczenia:20h/zo/1ECTS]: Robert Zych
- [prowadzący wykład:10h/z/2ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- - Komunikacja interpersonalna w rodzinie [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Łukasz Ryszka
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych
Cele
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą procesu komunikacji. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych studentów.
Treści kształcenia
Wykład:
1. Zagadnienie terminologiczne. Elementy procesu komunikacji. Działanie komunikacyjne (proces komunikowania się) w systemie rzeczywistości społecznej.
2. Wymiary komunikacji. Funkcje komunikacji. Prawa percepcji i mechanizmy porządkowania informacji.
3. Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji. Kompetencja komunikacyjna.
4. Zasady zadawania pytań. Czynniki warunkujące efektywną komunikację.
5. Kwadrat wypowiedzi. Wyznaczniki dobrej komunikacji.
Ćwiczenia:
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna – a rozwijanie indywidualnych umiejętności komunikacyjnych.
2. Dialog wewnętrzny a niespójność komunikacyjna.
3. Aktywne i empatyczne słuchanie.
4. Modalność sensoryczna i styl komunikacyjny.
5. Asertywność – teoria i praktyka.
6. Analiza transakcyjna.
7. Konflikty.
1. Zagadnienie terminologiczne. Elementy procesu komunikacji. Działanie komunikacyjne (proces komunikowania się) w systemie rzeczywistości społecznej.
2. Wymiary komunikacji. Funkcje komunikacji. Prawa percepcji i mechanizmy porządkowania informacji.
3. Zakłócenia i bariery w procesie komunikacji. Kompetencja komunikacyjna.
4. Zasady zadawania pytań. Czynniki warunkujące efektywną komunikację.
5. Kwadrat wypowiedzi. Wyznaczniki dobrej komunikacji.
Ćwiczenia:
1. Komunikacja werbalna i niewerbalna – a rozwijanie indywidualnych umiejętności komunikacyjnych.
2. Dialog wewnętrzny a niespójność komunikacyjna.
3. Aktywne i empatyczne słuchanie.
4. Modalność sensoryczna i styl komunikacyjny.
5. Asertywność – teoria i praktyka.
6. Analiza transakcyjna.
7. Konflikty.
Efekty kształcenia
WIEDZA –
1. student potrafi zilustrować uzależnienie procesu komunikowania się od środowiska kulturowego w którym jednostka przechodziła socjalizację i w którym aktualnie funkcjonuje
2. student potrafi opisać zasady zadawania pytań właściwe z punktu praw rządzących ludzką percepcją i porządkowania informacji
UMIEJĘTNOŚCI –
1. student tworzy wypowiedź świadomie unikając wyrażeń marginalizujących określonej grupy społecznej
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. student zastosuje właściwą konstrukcję pytania
2. student oceni sytuację i wybierze technikę asertywną dla określonej sytuacji konfliktowej
3.student zastosuje aktywne słuchanie w toku rozmowy
1. student potrafi zilustrować uzależnienie procesu komunikowania się od środowiska kulturowego w którym jednostka przechodziła socjalizację i w którym aktualnie funkcjonuje
2. student potrafi opisać zasady zadawania pytań właściwe z punktu praw rządzących ludzką percepcją i porządkowania informacji
UMIEJĘTNOŚCI –
1. student tworzy wypowiedź świadomie unikając wyrażeń marginalizujących określonej grupy społecznej
KOMPETENCJE (POSTAWY)
1. student zastosuje właściwą konstrukcję pytania
2. student oceni sytuację i wybierze technikę asertywną dla określonej sytuacji konfliktowej
3.student zastosuje aktywne słuchanie w toku rozmowy
Metody dydaktyczne
1. wykład, 2. dyskusja kontrolowana, 3. studium przypadku, 4. symulacja przypadku, 5. praca indywidualna, 6. praca w grupach, 7. dyskusja grupowa, 8. obserwacja uczestnicząca
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wykład:
1. Wiedza: egzamin ustny na koniec semestru
2. Umiejętności: krótki esej
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
Ćwiczenia:
1. Wiedza:
2. Umiejętności: ćwiczenia praktyczne
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
1. Wiedza: egzamin ustny na koniec semestru
2. Umiejętności: krótki esej
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
Ćwiczenia:
1. Wiedza:
2. Umiejętności: ćwiczenia praktyczne
3. Kompetencje: ocenianie ciągłe za aktywność
Lektury podstawowe
1. Schulz von Thun, Sztuka rozmawiania t.1-3., Kraków 2007.
2. Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Kraków 2006.
2. Sujak E., ABC psychologii komunikacji, Kraków 2006.
Lektury uzupełniające
1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 2002.
2. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 2001.
3. Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2007.
4. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992.
2. Faber A., Mazlish E., Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły, Poznań 2001.
3. Sikorski W., Gesty zamiast słów. Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej, Kraków 2007.
4. Nęcki Z., Komunikowanie interpersonalne, Wrocław-Warszawa-Kraków 1992.