Podstawy psychologii klinicznej (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak

Cele

Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami psychologii klinicznej i psychopatologii. Pozwoli to na nabycie umiejętności ujmowania zagadnień z perspektywy klinicznej, spostrzegania zaburzeń psychicznych w perspektywie rozwojowo-społecznej oraz poszerzy możliwości rozumienia jednostki i udzielania jej pomocy

Treści kształcenia

Przedmiot przybliży następujące zagadnienia:
- podstawowe koncepcje teoretyczne,
- sposoby rozumienia normy i patologii, kryteria zdrowia psychicznego.
- klasyfikacja zaburzeń psychicznych
- zapoznanie z najważniejszymi jednostkami zaburzeń zdrowia psychicznego
- główne obszary zastosowań psychologii klinicznej

Efekty kształcenia

Wiedza: nabycie podstawowej wiedzy z zakresu problematyki zdrowia psychicznego i psychopatologii
Umiejętności: różnicowania podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i planowania postępowania wspomagającego chorego i jego rodzinę
Kompetencje społeczne: postawa tolerancji wobec odmienności, szacunek dla osób zaburzonych psychicznie, rozwijanie gotowości do udzielania wsparcia i pomocy

Metody dydaktyczne

Wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia praktyczne

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Ćwiczenia: zaliczenie w oparciu o pracę pisemną
Wykład: egzamin testowy

Lektury podstawowe

Lazarus A. A., Colman A. M., Psychopatologia, Wyd. Zysk i Ska, Poznań, 2001

Lektury uzupełniające

Tylka J., Psychosomatyka, Wyd. Uniwersytetu Kard. S. Wyszyńskiego, Warszawa 2002
Sęk H., 2005. Psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (wybrane zagadnienia)
Czabała Cz., Sęk H., Wprowadzenie do psychologii klinicznej. w: Strelau J. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Część 60.

Uwagi

Brak