Podstawy psychologii klinicznej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Podstawy psychologii klinicznej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Podstawy psychologii klinicznej [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:12h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący ćwiczenia:8h/z/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący wykład:12h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- - Podstawy psychologii klinicznej [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, II rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Bożena Gulla
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem kształcenia jest zapoznanie studentów z podstawami psychologii klinicznej i psychopatologii. Pozwoli to na nabycie umiejętności ujmowania zagadnień z perspektywy klinicznej, spostrzegania zaburzeń psychicznych w perspektywie rozwojowo-społecznej oraz poszerzy możliwości rozumienia jednostki i udzielania jej pomocy
Treści kształcenia
Przedmiot przybliży następujące zagadnienia:
- podstawowe koncepcje teoretyczne,
- sposoby rozumienia normy i patologii, kryteria zdrowia psychicznego.
- klasyfikacja zaburzeń psychicznych
- zapoznanie z najważniejszymi jednostkami zaburzeń zdrowia psychicznego
- główne obszary zastosowań psychologii klinicznej
- podstawowe koncepcje teoretyczne,
- sposoby rozumienia normy i patologii, kryteria zdrowia psychicznego.
- klasyfikacja zaburzeń psychicznych
- zapoznanie z najważniejszymi jednostkami zaburzeń zdrowia psychicznego
- główne obszary zastosowań psychologii klinicznej
Efekty kształcenia
Wiedza: nabycie podstawowej wiedzy z zakresu problematyki zdrowia psychicznego i psychopatologii
Umiejętności: różnicowania podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i planowania postępowania wspomagającego chorego i jego rodzinę
Kompetencje społeczne: postawa tolerancji wobec odmienności, szacunek dla osób zaburzonych psychicznie, rozwijanie gotowości do udzielania wsparcia i pomocy
Umiejętności: różnicowania podstawowych objawów zaburzeń psychicznych i planowania postępowania wspomagającego chorego i jego rodzinę
Kompetencje społeczne: postawa tolerancji wobec odmienności, szacunek dla osób zaburzonych psychicznie, rozwijanie gotowości do udzielania wsparcia i pomocy
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną, ćwiczenia praktyczne
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Ćwiczenia: zaliczenie w oparciu o pracę pisemną
Wykład: egzamin testowy
Wykład: egzamin testowy
Lektury podstawowe
Lazarus A. A., Colman A. M., Psychopatologia, Wyd. Zysk i Ska, Poznań, 2001
Lektury uzupełniające
Tylka J., Psychosomatyka, Wyd. Uniwersytetu Kard. S. Wyszyńskiego, Warszawa 2002
Sęk H., 2005. Psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (wybrane zagadnienia)
Czabała Cz., Sęk H., Wprowadzenie do psychologii klinicznej. w: Strelau J. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Część 60.
Sęk H., 2005. Psychologia kliniczna. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN (wybrane zagadnienia)
Czabała Cz., Sęk H., Wprowadzenie do psychologii klinicznej. w: Strelau J. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 3. Część 60.
Uwagi
Brak