Elementy psychologii sądowej i penitencjarnej (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Elementy psychologii sądowej i penitencjarnej
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Elementy psychologii sądowej i penitencjarnej [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/e/2ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący ćwiczenia:20h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący wykład:10h/e/2ECTS]: dr Bożena Gulla
- - Elementy psychologii sądowej i penitencjarnej [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), niestacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:8h/e/2ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący ćwiczenia:12h/zo/1ECTS]: dr Bożena Gulla
- [prowadzący wykład:8h/e/2ECTS]: dr Bożena Gulla
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Bożena Gulla
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak
Cele
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z zagadnieniami zaburzeń procesu socjalizacji, przyczyn przestępczości, rolą kary w resocjalizacji, funkcjonowaniem podkultury więziennej i trudnościami powrotu jednostki do społeczeństwa po odbyciu kary. Specyficzną dziedzina psychologii sądowej jest ocena wiarygodności zeznań świadków. Psycholog pracujący w instytucji penitencjarnej, ustala zalecenia dla postępowania zmierzającego do skutecznej resocjalizacji osób objętych karą i realizuje je wobec odbywających karę pozbawienia wolności, we współpracy
z wychowawcami i innymi pracownikami instytucji penitencjarnej.
z wychowawcami i innymi pracownikami instytucji penitencjarnej.
Treści kształcenia
1. Definicje psychologii sądowej. 2. Uregulowania prawne dot. powoływania biegłego psychologa. 3. Opiniowanie w sprawach karnych dotyczących nieletnich i dorosłych sprawców. 4. Opiniowanie w sprawach cywilnych, rodzinnych i opiekuńczych. 5. Psychologia zeznań świadków. 6. Historia myśli penitencjarnej i poglądy na rolę kary w zapobieganiu przestępczości. 7. Diagnoza penitencjarna. 8. Skutki izolacji więziennej. 9. Podkultury więzienne. 10. Powrót do społeczeństwa po odbyciu kary pozbawienia wolności.
Efekty kształcenia
Wiedza: w wyniku zajęć student posiada orientację w podstawowych zagadnieniach z zakresu psychologii sądowej, w tym w zagadnieniach związanych z dysfunkcjonalnością rodzin, wykorzystywaniem i nadużywaniem dzieci, uwarunkowaniami niedostosowania społecznego nieletnich, funkcjonowaniem społecznym osób odbywających kary izolacyjne i zwolnionych z zakładów karnych.
Umiejętności: Potrafi wykorzystywać wiedzę zawartą w opiniach psychologicznosądowych w pracy z rodzinami. Potrafi chronić ofiary przed wtórną wiktymizacją. Umie wspierać rodziny z problemami prawnokarnymi.
Kompetencje społeczne: W wyniku przeprowadzonych zajęć student przyjmuje postawę zrozumienia i akceptacji człowieka mimo braku akceptacji dla jego czynów (z kręgu czynów zabronionych)
Umiejętności: Potrafi wykorzystywać wiedzę zawartą w opiniach psychologicznosądowych w pracy z rodzinami. Potrafi chronić ofiary przed wtórną wiktymizacją. Umie wspierać rodziny z problemami prawnokarnymi.
Kompetencje społeczne: W wyniku przeprowadzonych zajęć student przyjmuje postawę zrozumienia i akceptacji człowieka mimo braku akceptacji dla jego czynów (z kręgu czynów zabronionych)
Metody dydaktyczne
Wykład z prezentacją multimedialną.
Ćwiczenia - metoda case study, symulacja zeznań świadków
Ćwiczenia - metoda case study, symulacja zeznań świadków
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Zaliczenie w oparciu o pracę pisemną. Egzamin pisemny testowy.
Lektury podstawowe
Ciosek M., Psychologia sadowa i penitencjarna, Warszawa 2001.
Poznaniak W., Psychologia sądowa – wybrane zagadnienia, [w:] Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, Warszawa 2005.
Poznaniak W., Psychologia sądowa – wybrane zagadnienia, [w:] Sęk H. (red.), Psychologia kliniczna, Warszawa 2005.
Lektury uzupełniające
Memon A., Vrij A., Bull R. 2003, Prawo i psychologia. Wiarygodność zeznań i materiału dowodowego. Gdańsk: GWP
Uwagi
Brak