Pedagogika dorosłych (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

1. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.
2. Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej.

Cele

1. Student powinien orientować się podstawowych zjawiskach dotyczących edukacji dorosłych.
2. Student powinien mieć nie tylko ogólną, ale i szczegółową wiedzę na temat problemów rozwojowych i edukacyjnych człowieka dorosłego.
3. Student powinien umieć rozwiązywać problemy związane z edukacją dorosłych.

Treści kształcenia

1.Andragogika jako nauka.
2.Fazy rozwojowe człowieka dorosłego.
3.Edukacja człowieka dorosłego.
4.Syndromy człowieka dorosłego.
5.Media a rozwój dorosłego.
6.Funkcje społeczne edukacji dorosłych.

Efekty kształcenia

WIEDZA
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student definiuje pojęcie edukacji dorosłych. Zna podstawowe przestrzenie tej edukacji.
2. Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe metody i formy edukacji dorosłych.
3. Student zna najważniejsze zagrożenia dla edukacji człowieka dorosłego

UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student potrafi analizować zjawiska występujące w edukacji dorosłych (zarówno te pozytywne, jak i negatywne).
2. Student potrafi posługiwać się nabytą wiedzą w sytuacjach rozwiązywania problemów w zakresie skuteczności kształcenia osób dorosłych.
3. Student potrafi ocenić jakość i skutki oddziaływania mediów na rozwój i postępowanie osób dorosłych.


KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student jest aktywnym podmiotem kształcenia osób dorosłych.
2. Student jest wrażliwy na przejawy niekompetencji w procesie edukacji dorosłych.
3. Student jest otwarty na poszukiwanie nowych metod i form edukacji dorosłych.

Metody dydaktyczne

1. Wykład. 2. Praca z tekstem. 3. Prezentacje. 4. Metoda problemowa. 5. Projekt.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Wykład:
Wiedza: 1.zaliczenie pisemne lub ustne
Umiejętności: 2. krótki esej
Kompetencje: 3. ocenianie ciągłe za aktywność


Ćwiczenia:
Wiedza: 1. referat
Umiejętności: 2. ćwiczenia praktyczne
Kompetencje: 3. czynny udział w dyskusji

Lektury podstawowe

1. Aleksander T., Andragogika, Kraków 2009.
2. Turos L., Andragogika ogólna, Siedlce 1993.
3. Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.

Lektury uzupełniające

1. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
2. Debord G., Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk 1998.
3. Turos L., Andragogika autokreacji, Warszawa 2007.