Pedagogika dorosłych (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Pedagogika dorosłych
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Pedagogika dorosłych [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- [prowadzący ćwiczenia:10h/z/1ECTS]: Robert Zych
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]: dr Łukasz Ryszka
- - Pedagogika dorosłych [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), niestacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Łukasz Ryszka
Sylabus
Wymagania wstępne
1. Podstawowa wiedza z zakresu psychologii rozwojowej.
2. Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej.
2. Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki społecznej.
Cele
1. Student powinien orientować się podstawowych zjawiskach dotyczących edukacji dorosłych.
2. Student powinien mieć nie tylko ogólną, ale i szczegółową wiedzę na temat problemów rozwojowych i edukacyjnych człowieka dorosłego.
3. Student powinien umieć rozwiązywać problemy związane z edukacją dorosłych.
2. Student powinien mieć nie tylko ogólną, ale i szczegółową wiedzę na temat problemów rozwojowych i edukacyjnych człowieka dorosłego.
3. Student powinien umieć rozwiązywać problemy związane z edukacją dorosłych.
Treści kształcenia
1.Andragogika jako nauka.
2.Fazy rozwojowe człowieka dorosłego.
3.Edukacja człowieka dorosłego.
4.Syndromy człowieka dorosłego.
5.Media a rozwój dorosłego.
6.Funkcje społeczne edukacji dorosłych.
2.Fazy rozwojowe człowieka dorosłego.
3.Edukacja człowieka dorosłego.
4.Syndromy człowieka dorosłego.
5.Media a rozwój dorosłego.
6.Funkcje społeczne edukacji dorosłych.
Efekty kształcenia
WIEDZA
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student definiuje pojęcie edukacji dorosłych. Zna podstawowe przestrzenie tej edukacji.
2. Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe metody i formy edukacji dorosłych.
3. Student zna najważniejsze zagrożenia dla edukacji człowieka dorosłego
UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student potrafi analizować zjawiska występujące w edukacji dorosłych (zarówno te pozytywne, jak i negatywne).
2. Student potrafi posługiwać się nabytą wiedzą w sytuacjach rozwiązywania problemów w zakresie skuteczności kształcenia osób dorosłych.
3. Student potrafi ocenić jakość i skutki oddziaływania mediów na rozwój i postępowanie osób dorosłych.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student jest aktywnym podmiotem kształcenia osób dorosłych.
2. Student jest wrażliwy na przejawy niekompetencji w procesie edukacji dorosłych.
3. Student jest otwarty na poszukiwanie nowych metod i form edukacji dorosłych.
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student definiuje pojęcie edukacji dorosłych. Zna podstawowe przestrzenie tej edukacji.
2. Student rozróżnia i charakteryzuje podstawowe metody i formy edukacji dorosłych.
3. Student zna najważniejsze zagrożenia dla edukacji człowieka dorosłego
UMIEJĘTNOŚCI
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student potrafi analizować zjawiska występujące w edukacji dorosłych (zarówno te pozytywne, jak i negatywne).
2. Student potrafi posługiwać się nabytą wiedzą w sytuacjach rozwiązywania problemów w zakresie skuteczności kształcenia osób dorosłych.
3. Student potrafi ocenić jakość i skutki oddziaływania mediów na rozwój i postępowanie osób dorosłych.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć:
1. Student jest aktywnym podmiotem kształcenia osób dorosłych.
2. Student jest wrażliwy na przejawy niekompetencji w procesie edukacji dorosłych.
3. Student jest otwarty na poszukiwanie nowych metod i form edukacji dorosłych.
Metody dydaktyczne
1. Wykład. 2. Praca z tekstem. 3. Prezentacje. 4. Metoda problemowa. 5. Projekt.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Wykład:
Wiedza: 1.zaliczenie pisemne lub ustne
Umiejętności: 2. krótki esej
Kompetencje: 3. ocenianie ciągłe za aktywność
Ćwiczenia:
Wiedza: 1. referat
Umiejętności: 2. ćwiczenia praktyczne
Kompetencje: 3. czynny udział w dyskusji
Wiedza: 1.zaliczenie pisemne lub ustne
Umiejętności: 2. krótki esej
Kompetencje: 3. ocenianie ciągłe za aktywność
Ćwiczenia:
Wiedza: 1. referat
Umiejętności: 2. ćwiczenia praktyczne
Kompetencje: 3. czynny udział w dyskusji
Lektury podstawowe
1. Aleksander T., Andragogika, Kraków 2009.
2. Turos L., Andragogika ogólna, Siedlce 1993.
3. Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.
2. Turos L., Andragogika ogólna, Siedlce 1993.
3. Wujek T., Wprowadzenie do andragogiki, Warszawa 1996.
Lektury uzupełniające
1. Czerniawska O., Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź 2000.
2. Debord G., Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk 1998.
3. Turos L., Andragogika autokreacji, Warszawa 2007.
2. Debord G., Społeczeństwo spektaklu, Gdańsk 1998.
3. Turos L., Andragogika autokreacji, Warszawa 2007.