Warsztaty fakultatywne (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

brak

Cele

Znajomość podstawowych pojęć z zakresu procesów komunikowania się – zasady, przebieg i uwa-runkowania prawidłowego przebiegu komunikacji. Uniwersalne i indywidualne różnice w kompetencji komunikacyjnej na poszczególnych etapach rozwoju człowieka, znaczenie porozumienia w rodzinie poprzez niewerbalną i werbalną komunikację we wszystkich cyklach życia rodziny. Aspekty po-rozumiewania się w różnorodnych sytuacjach życiowych; zasady rozmowy ze względu na temat, in-tencje rozmówców i warunki komunikowania się.

Treści kształcenia

1. Na kolejnych zajęciach studentom proponowane są tematy do pracy w parach i trójkach z zakresu nawiązywania i budowania kontaktu interpersonalnego, zdolności efektywnego po-rozumiewania się; zdolności uważnego słuchania.
2. Studenci opracowują własne propozycje ćwiczeń zależnie od sytuacji komunikacyjnej i adresata komunikatów.

I. Warsztaty
1. Istota komunikacji. Znaczenie komunikacji werbalnej i niewerbalnej w kontaktach interperso-nalnych.
2. Kompetencja komunikacyjna jej rozwój i zróżnicowanie indywidualne.
3. Uwarunkowania komunikowania się w rodzinie – aspekt ontogenetyczny: znaczenie komuniko-wania się matka – dziecko w niemowlęctwie dla procesów komunikacyjnych w rodzinie.
4. Sztuka porozumiewania się miedzy kobietą i mężczyzną.
5. Szantaż emocjonalny: sposoby jego rozpoznawania i strategie odpowiedzi na to zachowanie komunikacyjne.
6. Komunikacja w systemie rodziny i w po-szczególnych podsystemach. Rola komunikacji w bu-dowaniu kontaktu interpersonalnego.

Efekty kształcenia

WIEDZA
1. Rozumie złożone procesy zachodzące w rodzinie i jej relacje ze światem społecznym.
2. Posiada zaawansowana wiedzę o procesach komunikacji interpersonalnej, procedurach nego-cjacji i mediacji.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Jest przygotowany do samodzielnej, profesjonalnej pracy, wyznaczając jej cele, planując dzia-łania, dobierając metody, monitorując jej przebieg i prowadząc ewaluację oraz odnosząc pro-ces i wyniki pracy do zasad etyki zawodowej, jak również do uzupełniania i doskonalenia na-bytej wiedzy i umiejętności.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
4. Myśli i działa w sposób przedsiębiorczy.
Metody i narzędzia dydaktyczne:

Metody dydaktyczne

1. Praca metodą warsztatową w zespołach tematycznych.
2. Na kolejnych zajęciach studentom proponowane są tematy do pracy w parach i trójkach z za-kresu nawiązywania i budowania kontaktu interpersonalnego, zdolności efektywnego porozu-miewania się; zdolności uważnego słuchania.
3. Studenci opracowują własne propozycje ćwiczeń zależnie od sytuacji komunikacyjnej i adresata komunikatów.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Obecność na warsztatach jest obowiązkowa.
Podstawą jest aktywny udział studenta w warsztatach

Lektury podstawowe

Artymiuk M., Pomiędzy mężczyzną a kobietą. Sztuka porozumiewania się, Wydawnictwo Petrys, Kra-ków 2010.
Bandler R., Grinder J., Satir V., Zmieniamy się wraz z rodzinami. O zdrowej komunikacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 1999.
Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Poznań 2008.

Lektury uzupełniające

Forward S., Frazire D., Szantaż emocjonalny, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007
Harwas-Napierała B., Komunikacja interpersonalna w rodzinie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Po-znań 2008
Ligęza M., Rola pytań dzieci 3-6 letnich w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy z dorosłym, w: (red.) B. Bokus, M. Haman, Z badań nad kompetencją komunikacyjną dzieci, Wydawnictwo Ener-geia, Warszawa 1992
Rostańska E., Dziecko i dorosły w rozmowie, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010

Uwagi

WIEDZA
1. Student rozumie złożone procesy zachodzące w rodzinie i jej relacje ze światem społecznym - Ocena ciągła na kolejnych warsztatach poszerzania kompetencji, poziom własnej aktywności.
2. Student posiada zaawansowana wiedzę o procesach komunikacji interpersonalnej, procedurach negocjacji i mediacji - Ocena ciągła na kolejnych warsztatach poszerzania kompetencji, poziom własnej aktywności.

UMIEJĘTNOŚCI
4. Student jest przygotowany do samodzielnej, profesjonalnej pracy, wyznaczając jej cele, planując działania, dobierając metody, monitorując jej przebieg i prowadząc ewaluację oraz odnosząc pro-ces i wyniki pracy do zasad etyki zawodowej, jak również do uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzy i umiejętności - Ocena ciągła na kolejnych warsztatach poszerzania kompetencji, poziom własnej aktywności.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Student myśli i działa w sposób przedsiębiorczy - Ocena ciągła na kolejnych warsztatach posze-rzania kompetencji, poziom własnej aktywności