Mediacje rodzinne (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Mediacje rodzinne
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Mediacje rodzinne [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), stacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Ewa Dybowska
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Ewa Dybowska
- - Mediacje rodzinne [na kierunku:] Nauki o rodzinie, studia drugiego stopnia (magisterskie uzupełniające), niestacjonarne, II rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Ewa Dybowska
- [prowadzący ćwiczenia:30h/zo/3ECTS]: dr Ewa Dybowska
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr Ewa Dybowska
Sylabus
Cele
Celem zajęć jest dostarczenie rzetelnej wiedzy, podstaw teoretycznych oraz stworzenie możliwości efektywnego ćwiczenia i rozwijania umiejętności w zakresie mediacji rodzinnych. Zapoznanie z przyczynami i dynamiką konfliktu oraz zasadami prowadzenia mediacji w sprawach rodzinnych.
Treści kształcenia
Zapoznanie studentów z zasadami, organizacją oraz przebiegiem procesu mediacji rodzinnych, stosowanych strategii oraz technik. Praktyczne ćwiczenie umiejętności mediacyjnych.
Tc_1 Psychologia i dynamika konfliktu.
Tc_2 Mediacje – podstawowe zagadnienia.
Tc_3 Zasady mediacji i zadania mediatora.
Tc_4 Zadania mediatora.
Tc_5 Etapy mediacji – prowadzenie mediacji.
Tc_6 Techniki komunikacji w mediacji
Tc_7 Rozwód jako kryzys - perspektywa indywidualna, diadyczna oraz rodzinna.
Tc_8 Dzieci w mediacji - ochrona interesów dziecka oraz formy i zakres włączania dzieci w proces mediacji. Wypracowanie planu opieki rodzicielskiej.
Tc_9 Sprawy w jakich warto stosować mediację rodzinną.
Tc_10 Przeciwwskazania do mediacji.
Tc_11 Korzyści płynące ze stosowania mediacji.
Tc_1 Psychologia i dynamika konfliktu.
Tc_2 Mediacje – podstawowe zagadnienia.
Tc_3 Zasady mediacji i zadania mediatora.
Tc_4 Zadania mediatora.
Tc_5 Etapy mediacji – prowadzenie mediacji.
Tc_6 Techniki komunikacji w mediacji
Tc_7 Rozwód jako kryzys - perspektywa indywidualna, diadyczna oraz rodzinna.
Tc_8 Dzieci w mediacji - ochrona interesów dziecka oraz formy i zakres włączania dzieci w proces mediacji. Wypracowanie planu opieki rodzicielskiej.
Tc_9 Sprawy w jakich warto stosować mediację rodzinną.
Tc_10 Przeciwwskazania do mediacji.
Tc_11 Korzyści płynące ze stosowania mediacji.
Efekty kształcenia
Ew_1 Student rozpoznaje podstawowe rodzaje konfliktów rodzinnych i zna sposoby ich rozwiązywania
Ew_2 Student opisuje kluczowe etapy postępowania mediacyjnego
Eu_1 Student potrafi zorganizować i poprowadzić spotkanie mediacyjne
Eu_2 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej
Ek_1 Student ma postawę szacunku wobec problemów i trudności życiowych i potrafi samodzielnie dokonać rozpoznania sytuacji konfliktowej
Ek_2 Student potrafi zachować otwartość wobec odmiennego zdania drugiej osoby oraz zachować obiektywność w wydawaniu opinii
Ew_2 Student opisuje kluczowe etapy postępowania mediacyjnego
Eu_1 Student potrafi zorganizować i poprowadzić spotkanie mediacyjne
Eu_2 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej
Ek_1 Student ma postawę szacunku wobec problemów i trudności życiowych i potrafi samodzielnie dokonać rozpoznania sytuacji konfliktowej
Ek_2 Student potrafi zachować otwartość wobec odmiennego zdania drugiej osoby oraz zachować obiektywność w wydawaniu opinii
Metody dydaktyczne
M_1 prezentacje multimedialne
M_2 metoda sytuacyjna
M_3 mini wykład
M_4 symulacje
M_5 case study
M_6 role palying
M_7 przykłady ugody między stronami
M_8 ćwiczenia przypadków
M_9 opis przypadków
M_2 metoda sytuacyjna
M_3 mini wykład
M_4 symulacje
M_5 case study
M_6 role palying
M_7 przykłady ugody między stronami
M_8 ćwiczenia przypadków
M_9 opis przypadków
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
W_1 Student rozpoznaje podstawowe rodzaje konfliktów rodzinnych i zna sposoby ich rozwiązywania - kolokwium ustne
W_2 Student opisuje kluczowe etapy postępowania mediacyjnego - kolokwium ustne
W_3 Student potrafi zorganizować i poprowadzić spotkanie mediacyjne - symulacja mediacji, praca pisemna
W_4 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej - symulacja mediacji, ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
W_5 Student ma postawę szacunku wobec problemów i trudności życiowych i potrafi samodzielnie dokonać rozpoznania sytuacji konfliktowej - ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
W_6 Student potrafi zachować otwartość wobec odmiennego zdania drugiej osoby oraz zachować obiektywność w wydawaniu opinii - ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
W_2 Student opisuje kluczowe etapy postępowania mediacyjnego - kolokwium ustne
W_3 Student potrafi zorganizować i poprowadzić spotkanie mediacyjne - symulacja mediacji, praca pisemna
W_4 Student posiada podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej - symulacja mediacji, ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
W_5 Student ma postawę szacunku wobec problemów i trudności życiowych i potrafi samodzielnie dokonać rozpoznania sytuacji konfliktowej - ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
W_6 Student potrafi zachować otwartość wobec odmiennego zdania drugiej osoby oraz zachować obiektywność w wydawaniu opinii - ćwiczenia praktyczne, ocena ciągła
Lektury podstawowe
Moore Ch. W., Mediacje Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów, Warszawa 2012.
Gójska A., Huryn V. Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
Wojtanowicz K., Mediacje rodzinne jako sposób na rozwiązywanie konfliktów, w: Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Kraków 2010, s. 275-289.
Gójska A., Huryn V. Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów rodzinnych, Warszawa 2007.
Wojtanowicz K., Mediacje rodzinne jako sposób na rozwiązywanie konfliktów, w: Wybrane zagadnienia pedagogiki rodziny, red. A. Błasiak, E. Dybowska, Kraków 2010, s. 275-289.
Lektury uzupełniające
Fisher R., William U. Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1999