Pomoc dziecku i rodzinie (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Podstawy psychologii, Psychologia społeczna

Cele

Rozumienie znaczenia czynników warunkujących właściwy rozwój człowieka w rodzinie; poznanie przyczyn trudności w planowaniu rodziny; psychospołeczne uwarunkowania funkcjonowania rodziny; poznanie podstaw pomocy psychologicznej w sytuacjach trudnych w rodzinie zdrowej i dysfunkcjo-nalnej.

Treści kształcenia

1. Treści przekazywane na wykładzie obejmują definicję sytuacji pomocy jako sytuacji zadaniowej, podstawowe pojęcia istoty pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie na poszczególnych etapach rozwoju rodziny.
2. Szczególny akcent zostanie położony na znaczenie więzi matka – dziecko już w okresie pre-natalnym, która stanowi podstawę wytworzenia syndromu przywiązania.
3. Odpowiedzialne rodzicielstwo (realizacja zadań rozwojowych), znaczenie relacji panujących w rodzinie i procesów komunikacyjnych między członkami rodziny.
4. Pomoc rodzinie zdrowej i dysfunkcyjnej. Analiza relacji pomagający i wspomagany.
5. Koszty psychiczne pomagającego i wspomaganego.
6. Wspomaganie relacji rodzic- uczeń-nauczyciel.

Efekty kształcenia

WIEDZA
1. Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu struktur społecznych, szczególnie o funkcjo-nowaniu rodziny jako grupy społecznej.
2. Posiada wiedzę o najważniejszych instytucjach pomocy rodzinie oraz o zasadach ich funkcjo-nowania.
3. Zna tradycyjne i nowe zadania stojące przed doradcą rodzinnym.
UMIEJĘTNOŚCI
4. W podstawowym zakresie posiada umiejętność integrowania interdyscyplinarnej wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk życia rodzinnego.
5. Potrafi generować wyjaśnienia podstawowych problemów małżeńskich i rodzinnych i progno-zować perspektywy dalszego rozwoju.
KOMPETENCJE (POSTAWY)
6. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju osobistego

Metody dydaktyczne

1. Wykład z wykorzystaniem środków audiowizualnych, film.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Obecność na wykładach jest obowiązkowa.
Podstawą kolokwium pisemnego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej.
WIEDZA
1 Student ma podstawową wiedzę o funkcjonowaniu struktur społecznych, szczególnie o funkcjono-waniu rodziny jako grupy społecznej (kolokwium pisemne - pytania otwarte).
2. Posiada wiedzę o najważniejszych instytucjach pomocy rodzinie oraz o zasadach ich funkcjonowa-nia (kolokwium pisemne - pytania otwarte).
3. Zna tradycyjne i nowe zadania stojące przed doradcą rodzinnym (kolokwium pisemne - pytania otwarte).
UMIEJĘTNOŚCI
4. W podstawowym zakresie posiada umiejętność integrowania interdyscyplinarnej wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk życia rodzinnego (esej).
5. Potrafi generować wyjaśnienia podstawowych problemów małżeńskich i rodzinnych i prognozować perspektywy dalszego rozwoju (esej).
KOMPETENCJE (POSTAWY)
6. Student ma świadomość potrzeby ciągłego rozwoju osobistego (esej).

Lektury podstawowe

Grzesiuk L., Tryjarska B., Jak pomagać sobie, rodzinie i innym, Warszawa 1995.

Lektury uzupełniające

Grzesiuk L., Tryjarska B., Jak pomagać sobie, rodzinie i innym, Warszawa 1995.