Pedagogika społeczna (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Brak wymagań wstępnych.

Cele

Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pedagogiki społecznej. Rozwijanie umiejętności społecznego oddziaływania wychowawczego.

Treści kształcenia

Wykład
1.Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa.
2.Metody pracy społeczno-wychowawczej.
3.Wychowanie rodzinne wobec toksycznych interakcji.
4.Wychowanie szkolne w realiach zagubienia edukacyjnego.
5.Wychowanie a mass media.
Ćwiczenia
6.Ubóstwo jako czynniki zakłócający wychowanie.
7.Szanse rozwoju osobowościowego młodzieży wobec wpływu grup rówieśniczych.
8.Wychowanie w sytuacji zagrożenia zdrowia.
9.Wolontariat sposobem realizacji społecznego wymiaru wychowania
10.Agresja, przemoc i nietolerancja społeczna.

Efekty kształcenia

Wiedza K_W08, K_W12:
1.student objaśnia specyfikę przebiegu procesu wychowania w poszczególnych środowiskach wychowawczych
2.student rozpoznaje zagrożenia procesu wychowania realizowanego w środowiskach wychowawczych
3.student wyjaśnia teoretyczne modele zmian zaistniałych trudności
Umiejętności K_U03, K_U05:
4.student formułuje praktyczne skutki dezorganizacji procesu wychowania
5.student dobiera metody i narzędzia służące pokonaniu dysfunkcji społecznych.

Metody dydaktyczne

1.wykład, 2.dyskusja kontrolowana, 3.praca indywidualna, 4.praca w grupach, 5.burza mózgów, 6.prezentacja multimedialna

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

wykład
1.rozmowa ustna na koniec semestru
ćwiczenia
2.ocena ciągła, 3.prezentacja,
rozmowa ustna
- (K_W08) student potrafi objaśnić uzależnienie przebiegu procesu wychowania od specyfiki poszczególnych środowisk wychowawczych.
- (K_W08) student potrafi opisać zagrożenia procesu wychowania
- (K_W12) student potrafi opisać sposoby przeciwdziałania zaistniałym dysfunkcjom społecznym
prezentacja
- (K_U03) student opracowuje zestawienie przyczyn i prognozowanych skutków błędów wychowawczych
ćwiczenia praktyczne
- (K_U05) student przeprowadza studium przypadku i dobiera metody wychowawcze służące poprawie sytuacji
- (K_U05) student posługuje się technikami wychowawczymi dotyczącymi poszczególnych środowisk wychowawczych

Lektury podstawowe

- Pilch T., Lepalczyk I., (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2003.

Lektury uzupełniające

- Danilewicz W., Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.
- Gawroński S., Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Warszawa 1999.
- Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., (red.), Pedagogika rodziny. Obszary, panorama problematyki, Toruń 2007.
- Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.
- Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
- Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk 2006.
- Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.