Pedagogika społeczna (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Pedagogika społeczna
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Pedagogika społeczna [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- - Pedagogika społeczna [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, I rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/e/1ECTS]: Robert Zych
- [prowadzący ćwiczenia:10h/zo/1ECTS]: Robert Zych
- [prowadzący wykład:10h/e/1ECTS]: Robert Zych
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: Robert Zych
Sylabus
Wymagania wstępne
Brak wymagań wstępnych.
Cele
Zapoznanie studentów z wiedzą dotyczącą pedagogiki społecznej. Rozwijanie umiejętności społecznego oddziaływania wychowawczego.
Treści kształcenia
Wykład
1.Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa.
2.Metody pracy społeczno-wychowawczej.
3.Wychowanie rodzinne wobec toksycznych interakcji.
4.Wychowanie szkolne w realiach zagubienia edukacyjnego.
5.Wychowanie a mass media.
Ćwiczenia
6.Ubóstwo jako czynniki zakłócający wychowanie.
7.Szanse rozwoju osobowościowego młodzieży wobec wpływu grup rówieśniczych.
8.Wychowanie w sytuacji zagrożenia zdrowia.
9.Wolontariat sposobem realizacji społecznego wymiaru wychowania
10.Agresja, przemoc i nietolerancja społeczna.
1.Pedagogika społeczna jako dyscyplina naukowa.
2.Metody pracy społeczno-wychowawczej.
3.Wychowanie rodzinne wobec toksycznych interakcji.
4.Wychowanie szkolne w realiach zagubienia edukacyjnego.
5.Wychowanie a mass media.
Ćwiczenia
6.Ubóstwo jako czynniki zakłócający wychowanie.
7.Szanse rozwoju osobowościowego młodzieży wobec wpływu grup rówieśniczych.
8.Wychowanie w sytuacji zagrożenia zdrowia.
9.Wolontariat sposobem realizacji społecznego wymiaru wychowania
10.Agresja, przemoc i nietolerancja społeczna.
Efekty kształcenia
Wiedza K_W08, K_W12:
1.student objaśnia specyfikę przebiegu procesu wychowania w poszczególnych środowiskach wychowawczych
2.student rozpoznaje zagrożenia procesu wychowania realizowanego w środowiskach wychowawczych
3.student wyjaśnia teoretyczne modele zmian zaistniałych trudności
Umiejętności K_U03, K_U05:
4.student formułuje praktyczne skutki dezorganizacji procesu wychowania
5.student dobiera metody i narzędzia służące pokonaniu dysfunkcji społecznych.
1.student objaśnia specyfikę przebiegu procesu wychowania w poszczególnych środowiskach wychowawczych
2.student rozpoznaje zagrożenia procesu wychowania realizowanego w środowiskach wychowawczych
3.student wyjaśnia teoretyczne modele zmian zaistniałych trudności
Umiejętności K_U03, K_U05:
4.student formułuje praktyczne skutki dezorganizacji procesu wychowania
5.student dobiera metody i narzędzia służące pokonaniu dysfunkcji społecznych.
Metody dydaktyczne
1.wykład, 2.dyskusja kontrolowana, 3.praca indywidualna, 4.praca w grupach, 5.burza mózgów, 6.prezentacja multimedialna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
wykład
1.rozmowa ustna na koniec semestru
ćwiczenia
2.ocena ciągła, 3.prezentacja,
rozmowa ustna
- (K_W08) student potrafi objaśnić uzależnienie przebiegu procesu wychowania od specyfiki poszczególnych środowisk wychowawczych.
- (K_W08) student potrafi opisać zagrożenia procesu wychowania
- (K_W12) student potrafi opisać sposoby przeciwdziałania zaistniałym dysfunkcjom społecznym
prezentacja
- (K_U03) student opracowuje zestawienie przyczyn i prognozowanych skutków błędów wychowawczych
ćwiczenia praktyczne
- (K_U05) student przeprowadza studium przypadku i dobiera metody wychowawcze służące poprawie sytuacji
- (K_U05) student posługuje się technikami wychowawczymi dotyczącymi poszczególnych środowisk wychowawczych
1.rozmowa ustna na koniec semestru
ćwiczenia
2.ocena ciągła, 3.prezentacja,
rozmowa ustna
- (K_W08) student potrafi objaśnić uzależnienie przebiegu procesu wychowania od specyfiki poszczególnych środowisk wychowawczych.
- (K_W08) student potrafi opisać zagrożenia procesu wychowania
- (K_W12) student potrafi opisać sposoby przeciwdziałania zaistniałym dysfunkcjom społecznym
prezentacja
- (K_U03) student opracowuje zestawienie przyczyn i prognozowanych skutków błędów wychowawczych
ćwiczenia praktyczne
- (K_U05) student przeprowadza studium przypadku i dobiera metody wychowawcze służące poprawie sytuacji
- (K_U05) student posługuje się technikami wychowawczymi dotyczącymi poszczególnych środowisk wychowawczych
Lektury podstawowe
- Pilch T., Lepalczyk I., (red.), Pedagogika społeczna. Człowiek w zmieniającym się świecie, Warszawa 2003.
Lektury uzupełniające
- Danilewicz W., Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009.
- Gawroński S., Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Warszawa 1999.
- Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., (red.), Pedagogika rodziny. Obszary, panorama problematyki, Toruń 2007.
- Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.
- Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
- Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk 2006.
- Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.
- Gawroński S., Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie, Warszawa 1999.
- Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., (red.), Pedagogika rodziny. Obszary, panorama problematyki, Toruń 2007.
- Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.
- Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
- Śliwerski B., (red.), Pedagogika, t. 3, Gdańsk 2006.
- Ziółkowska B., Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych, Gdańsk 2010.