Rynek pracy i bezrobocie (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Rynek pracy i bezrobocie
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Rynek pracy i bezrobocie [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- [prowadzący ćwiczenia:10h/z/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- [prowadzący wykład:10h/zo/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- - Rynek pracy i bezrobocie [na kierunku:] Praca socjalna, studia pierwszego stopnia (licencjackie), niestacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:7h/zo/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- [prowadzący ćwiczenia:8h/z/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- [prowadzący wykład:7h/zo/1ECTS]: dr hab. Paweł Ulman
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: dr hab. Paweł Ulman
Sylabus
Wymagania wstępne
Zaliczony podstawowy kurs ekonomii
Cele
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z koncepcjami teoretycznymi rynku pracy, zasadami jego funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej, instytucjami na nim działającymi oraz poli-tyką rynku pracy. Ponadto, celem przedmiotu jest przedstawienie problematyki aktywności ekono-micznej ludności i jej szczególnego aspektu jakim jest bezrobocie, jego przyczyn i skutków
Treści kształcenia
Treści kształcenia będą obejmowały problematykę rynku pracy w ujęciu popytowym i podażowym oraz rolę państwa w jego kształtowaniu. W tym zakresie przedstawione zostaną powiązania polityki rynku pracy z innymi rodzajami polityk jak np. polityką edukacyjną, polityką prorodzinną. Powiązaną z powyższym jest problematyka aktywności ekonomicznej w tym bezrobocia. W szczególny sposób podjęte zostaną tematy aktywności ekonomicznej różnych grup społecznych. Omówione będą przyczyny i skutki bezrobocia w ujęciu społecznym i indywidualnym.
T_1 Wykłady:
Tw_1 Rynek pracy – jako kategoria ekonomiczna (popyt na pracę i podaż pracy oraz czynniki je de-terminujące)
Tw_2 Polityka państwa na rynku pracy w Polsce (aktywna polityka rynku pracy, pasywna polityka rynku pracy)
Tw_3 Polityka rynku pracy a polityka zatrudnienia, edukacyjna, rodzinna
Tw_4 Aktywność ekonomiczna ludności – pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo
Tw_5 Bezrobocie (istota, rodzaje, przyczyny, skutki pozytywne, skutki negatywne)
Tw_6 Nierówności w dostępie do rynku pracy
T_2 Ćwiczenia:
Tc_1 Programy rynku pracy:
1.1. Europejska Strategia Zatrudnienia
1.2. Wspieranie mobilności zawodowej w UE
1.3. Krajowe Plany Działań na Rzecz Zatrudnienia
1.4. Program Uczenie się przez całe życie
1.5. Pozostałe programy (aktywizacja kobiet, młodzieży, osób niepełnosprawnych, program
50+, kształcenie ustawiczne)
Tc_2 Badanie aktywności ekonomicznej ludności – definicje, mierniki
Tc_3 Kobiety i mężczyźni na rynku pracy – czy kobiety są dyskryminowane
Tc_4 Osoby młode i osoby starsze na rynku pracy
Tc_5 Niepełnosprawność a aktywność zawodowa
Tc_6 Bezrobocie a ubóstwo
T_1 Wykłady:
Tw_1 Rynek pracy – jako kategoria ekonomiczna (popyt na pracę i podaż pracy oraz czynniki je de-terminujące)
Tw_2 Polityka państwa na rynku pracy w Polsce (aktywna polityka rynku pracy, pasywna polityka rynku pracy)
Tw_3 Polityka rynku pracy a polityka zatrudnienia, edukacyjna, rodzinna
Tw_4 Aktywność ekonomiczna ludności – pracujący, bezrobotni, bierni zawodowo
Tw_5 Bezrobocie (istota, rodzaje, przyczyny, skutki pozytywne, skutki negatywne)
Tw_6 Nierówności w dostępie do rynku pracy
T_2 Ćwiczenia:
Tc_1 Programy rynku pracy:
1.1. Europejska Strategia Zatrudnienia
1.2. Wspieranie mobilności zawodowej w UE
1.3. Krajowe Plany Działań na Rzecz Zatrudnienia
1.4. Program Uczenie się przez całe życie
1.5. Pozostałe programy (aktywizacja kobiet, młodzieży, osób niepełnosprawnych, program
50+, kształcenie ustawiczne)
Tc_2 Badanie aktywności ekonomicznej ludności – definicje, mierniki
Tc_3 Kobiety i mężczyźni na rynku pracy – czy kobiety są dyskryminowane
Tc_4 Osoby młode i osoby starsze na rynku pracy
Tc_5 Niepełnosprawność a aktywność zawodowa
Tc_6 Bezrobocie a ubóstwo
Efekty kształcenia
Wiedza (W):
Ew_1 Student definiuje i tłumaczy podstawowe pojęcia rynku pracy oraz zna zagadnienia polityki rynku pracy
Ew_2 Student opisuje problematykę bezrobocia oraz wymienia i charakteryzuje najważniejsze jego skutki
Umiejętności (U):
Eu_1 Student wykorzystuje i interpretuje dane statystyczne dotyczące aktywności ekonomicznej ludności
Eu_2 Student analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w odniesieniu do poszczególnych grup społecznych
Kompetencje (K):
Ek_1 Student wyraża oceny badanych zjawisk oraz ocenia programy rynku pracy
Ew_1 Student definiuje i tłumaczy podstawowe pojęcia rynku pracy oraz zna zagadnienia polityki rynku pracy
Ew_2 Student opisuje problematykę bezrobocia oraz wymienia i charakteryzuje najważniejsze jego skutki
Umiejętności (U):
Eu_1 Student wykorzystuje i interpretuje dane statystyczne dotyczące aktywności ekonomicznej ludności
Eu_2 Student analizuje przyczyny i skutki bezrobocia w odniesieniu do poszczególnych grup społecznych
Kompetencje (K):
Ek_1 Student wyraża oceny badanych zjawisk oraz ocenia programy rynku pracy
Metody dydaktyczne
M_1 Wykład audytoryjny
M_2 Prezentacja
M_3 Dyskusja (burza mózgów)
M_2 Prezentacja
M_3 Dyskusja (burza mózgów)
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Obecność na wykładach i zajęciach ćwiczeniowych jest obowiązkowa. Podstawą uzyskania zaliczenia będzie pisemny sprawdzian umiejętności kształtowanych w ramach zajęć ćwiczeniowych oraz prezentacja zadanej problematyki przygotowana i omówiona przez studentów (dla uzyskania oceny pozytywnej należy uzyskać co najmniej 50% punktów). Na ocenę egzaminacyjną składać się będzie egzamin pisemny (waga 50%), wynik zaliczenia ćwiczeń (waga 50%).
W_1 sprawdzian zaliczeniowy pisemny
W_2 egzamin pisemny
W_3 prezentacja
W_4 ocenianie ciągłe
W_1 sprawdzian zaliczeniowy pisemny
W_2 egzamin pisemny
W_3 prezentacja
W_4 ocenianie ciągłe
Lektury podstawowe
Szydlik-Leszczyńska A., Funkcjonowanie współczesnego rynku pracy – wybrane uwarunkowania Dyfin, Warszawa 2012
Kwiatkowski E., Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2002
Kwiatkowski E., Bezrobocie. Podstawy teoretyczne, PWN, Warszawa 2002
Lektury uzupełniające
Podolec B., Ulman P. Wałęga A., Aktywność ekonomiczna a sytuacja materialna gospodarstw domowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008