Filozofia człowieka (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

brak

Cele

Po ukończeniu kursu student powinien: wystarczająco orientować się w podstawowych koncepcjach człowieka, rozumieć sens podstawowych problemów filozofii człowieka i znać najważniejsze rozstrzygnięcia tych problemów.

Treści kształcenia

Tematyka zajęć z filozofii człowieka jest skoncentrowana na zapoznaniu studenta z ważnymi filozoficznych koncepcji człowieka. Zostaną podczas zajęć przedstawione podstawowe problemy egzystencji ludzkiej: relacja pomiędzy ciałem a duszą, wolność, zło, dobro, śmierć, świat wartości.
Program:
T_1. Idee przewodnie antropologii filozoficznej.
T_2. Personalizm chrześcijański.
T_3. Materializacja bytu ludzkiego – filozofia marksistowska.
T_4. Wola mocy i nadczłowiek Fridricha Nietzschego.
T_5. Koncepcja człowieka według Henri Bergsona.
T_6. Zagadnienie cielesności ludzkiej.
T_7. Problematyka związku ciała z duszą od starożytności do współczesności.
T_8. Człowiek a wolność.
T_9. Człowiek wobec faktu śmierci.
T_10. Człowiek jako „sein zum Tode” M. Heideggera.
T_11. Aksjologia Maxa Schelera.
T_12. Agatologia Dietricha von Hilebranda.
T_13. Unde malum?
T_14. Dobro – ocalenie człowieka.
T_15. Ontologiczny dowód św. Anzelma i jego interpretacja przez ks. J. Tischnera.

Efekty kształcenia

W wyniku przeprowadzonych zajęć student Ek_1.dysponuje uporządkowanymi podstawowymi wiadomościami z dziedziny etyki, estetyki, filozofii człowieka i filozofii polityki - K_W12
Ek_2. zna metody badawcze i strategie argumentacyjne właściwe dla etyki, estetyki, filozofii człowieka, filozofii polityki - K_W16.
Ek_3. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów formułuje propozycje ich rozwiązania - K_K03

Metody dydaktyczne

M_1. Wykład wzbogacony o prezentacje multimedialne
M_2. Wykład połączony z możliwością aktywnego włączenia się studenta w dyskusję prezentowanego materiału.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W_1. Egzamin ustny.
Lista pytań egzaminacyjnych zostanie ogłoszona na dwa tygodni przed końcem semestru. Termin egzaminu ustalony zostanie najpóźniej na dwa tyg. przed końcem semestru. Ocenie podlega wiedza studenta w wymaganym zakresie.

Lektury podstawowe

1. Tischner J., Zarys filozofii człowieka dla duszpasterzy i artystów, w: Myślenie w żywiole piękna, Znak, Kraków 2004, s. 139-336.
2. Tenże, Spór o istnienie człowieka, (różne wyd.).
3. Darowski R., Filozofia człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, (wyd. 3 rozszerzone), Kraków 2002.
4. Szewczyk K., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 2000.
5. O. Carlom Valverde SJ, Antropologia filozoficzna, tłum. G. Ostrowski, Poznań 1998.
6. Dogiel G., Antropologia filozoficzna, Kraków 1984.
7. Diemer A., Antropologia filozoficzna. Kurs elementarny filozofii, tłum. P. Taranczewski, Kraków 1981.

Lektury uzupełniające

1. Bergson H., Dwa źródła moralności i religii, tłum. P. Kostyłło i K. Skorulski, Kraków 1993, s. 15-104.
2. Buber M., Problem człowieka, tłum. J. Doktór, Warszawa 1993 s. 3-50.
3. Filozofia dialogu, Wybrał, opracował i przedmową opatrzył B. Baran, Kraków 1991.
4. Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 1994.
5. Hegel G.W.F., Fenomenologia ducha, t. I, tłum. A. Landman, Warszawa 1963-1965, ss. 208-248.
6. Ingarden R., Książeczka o człowieku, Kraków 1999.
7. Kierkegaard S., Bojaźń i drżenie. Choroba na śmierć, tłum. J. Iwaszkiewicz, Warszawa 1972.
8. Lévinas E., Etyka i nieskończony, tłum. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1991.
9. Nietzsche F., Z genealogii moralności, tłum. L. Staff, Kraków 2003; tenże, Poza dobrem i złem, tłum. S. Wyrzykowski, Warszawa 1984.
11. Ricoeur P., Symbolika zła, tłum.. S. Cichowicz, M. Ochab, Warszawa 1986.
12. Scheler M., Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa 1977.