Seminarium z homiletyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

ogólne przygotowanie humanistyczne i teologiczne

Cele

Cele:
– opanowanie założeń sztuki retorycznej
– poznanie teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
– opracowanie pracy magisterskiej, licencjackiej (licencjat kościelny) bądź doktorskiej
Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych.

Treści kształcenia

Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Dyskusja nad analizowanymi tekstami kaznodziejskimi wskazuje na ile podjęte przepowiadanie jest skuteczne. W trakcie seminarium wygłaszane są referaty i relacje z powstawania prac magisterskich i doktorskich. Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Dyskusja nad analizowanymi tekstami kaznodziejskimi wskazuje na ile podjęte przepowiadanie jest skuteczne. W trakcie seminarium wygłaszane są referaty i relacje z powstawania prac magisterskich i doktorskich.

Efekty kształcenia

W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
Wiedza
• opanować założenia sztuki retorycznej
• pogłębić znajomość teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
• poznać metody redagowania prac naukowych

Umiejętności
• powinien potrafić popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim
• umieć dokonać analizy i syntezy poruszanego zagadnienia
• nabyć umiejętności krytycznego spojrzenia na opracowane zagadnienie i wyciągnąć krytyczne wnioski

Kompetencje społeczne
prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską
powinien umieć uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafić przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności
powinien potrafić kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób.
Opracować pracę magisterską, licencjacką bądź doktorską.

Metody dydaktyczne

Metody nauczania:
 konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach),
 seminaria i warsztaty grupowe,
 inne ćwiczenia/zajęcia praktyczne,
 inne metody / formy.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Regularne sprawdzanie postępów w opracowaniu dysertacji naukowych.

Lektury podstawowe

Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006; Panuś K., Sztuka głoszenia kazań, Kraków 2008; Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 2007; Metodologia teologii praktycznej, red. W. Przyczyna, Kraków 2011.

Lektury uzupełniające

J. Twardy, Aktualizacja słowa Bożego w kaznodziejstwie, Przemyśl 2009.