Seminarium z homiletyki (2014/15)
Sylabus
- Tytuł zajęć: Seminarium z homiletyki
- Rok akademicki: 2014/15 Zajęcia dostępne w ramach przedmiotu:
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia dla świeckich, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, III rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, IV rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, V rok, semestr letni [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- - Seminarium naukowe [na kierunku:] teologia kapłańska, jednolite studia magisterskie, stacjonarne, VI rok, semestr zimowy [drukuj sylabus]
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- [prowadzący wykład:30h/z/2ECTS]:ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
- Osoba odpowiedzialna za treść sylabusa: ks. prof. dr hab. Kazimierz Panuś
Sylabus
Wymagania wstępne
ogólne przygotowanie humanistyczne i teologiczne
Cele
Cele:
– opanowanie założeń sztuki retorycznej
– poznanie teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
– opracowanie pracy magisterskiej, licencjackiej (licencjat kościelny) bądź doktorskiej
Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych.
– opanowanie założeń sztuki retorycznej
– poznanie teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
– opracowanie pracy magisterskiej, licencjackiej (licencjat kościelny) bądź doktorskiej
Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych.
Treści kształcenia
Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Dyskusja nad analizowanymi tekstami kaznodziejskimi wskazuje na ile podjęte przepowiadanie jest skuteczne. W trakcie seminarium wygłaszane są referaty i relacje z powstawania prac magisterskich i doktorskich. Seminarium magisterskie i doktoranckie z homiletyki zapoznaje z terminologią homiletyczną i podstawowymi formami kaznodziejskimi. Służy temu analiza kazań drukowanych, nagrywanych i filmowanych. Dyskusja nad analizowanymi tekstami kaznodziejskimi wskazuje na ile podjęte przepowiadanie jest skuteczne. W trakcie seminarium wygłaszane są referaty i relacje z powstawania prac magisterskich i doktorskich.
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien:
Wiedza
• opanować założenia sztuki retorycznej
• pogłębić znajomość teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
• poznać metody redagowania prac naukowych
Umiejętności
• powinien potrafić popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim
• umieć dokonać analizy i syntezy poruszanego zagadnienia
• nabyć umiejętności krytycznego spojrzenia na opracowane zagadnienie i wyciągnąć krytyczne wnioski
Kompetencje społeczne
prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską
powinien umieć uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafić przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności
powinien potrafić kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób.
Opracować pracę magisterską, licencjacką bądź doktorską.
Wiedza
• opanować założenia sztuki retorycznej
• pogłębić znajomość teologii przepowiadania i podstawowych form kaznodziejskich
• poznać metody redagowania prac naukowych
Umiejętności
• powinien potrafić popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim
• umieć dokonać analizy i syntezy poruszanego zagadnienia
• nabyć umiejętności krytycznego spojrzenia na opracowane zagadnienie i wyciągnąć krytyczne wnioski
Kompetencje społeczne
prawidłowo identyfikować i rozstrzygać dylematy doktrynalne i etyczno-moralne związane z pracą duszpasterską
powinien umieć uczestniczyć w przygotowaniu i kierowaniu działalnością społeczną, potrafić przewidywać wielokierunkowe skutki społeczne i eklezjalne swojej działalności
powinien potrafić kierować rozwojem religijno-duchowym innych osób.
Opracować pracę magisterską, licencjacką bądź doktorską.
Metody dydaktyczne
Metody nauczania:
konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach),
seminaria i warsztaty grupowe,
inne ćwiczenia/zajęcia praktyczne,
inne metody / formy.
konsultacje (zarówno regularne, jak też organizowane w indywidualnych przypadkach),
seminaria i warsztaty grupowe,
inne ćwiczenia/zajęcia praktyczne,
inne metody / formy.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia
Regularne sprawdzanie postępów w opracowaniu dysertacji naukowych.
Lektury podstawowe
Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006; Panuś K., Sztuka głoszenia kazań, Kraków 2008; Siwek G., Blaski i cienie współczesnego przepowiadania, Kraków 2007; Metodologia teologii praktycznej, red. W. Przyczyna, Kraków 2011.
Lektury uzupełniające
J. Twardy, Aktualizacja słowa Bożego w kaznodziejstwie, Przemyśl 2009.