Seminarium z judaistyki (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu literatury biblijnej i międzytestamentalnej; znajomość historii Izraela i starożytnego Bliskiego Wschodu oraz podstaw literatury orientalnej; podstawowa znajomość metodologii pracy naukowej, ze szczególnym uwzględnieniem biblistyki; podstawowa znajomość języka hebrajskiego i greckiego

Cele

Celem zajęć jest ukształtowanie umiejętności krytycznego stosunku do źródeł badawczych i umiejętność ich naukowej analizy oraz przygotowanie do wyboru tematu pracy magisterskiej, w perspektywie celu głównego, tj. przygotowania do napisania pracy magisterskiej. Zakres obejmuje teologię biblijną, ze szczególnym uwzględnieniem źródłowej literatury judaistycznej okresu II Świątyni wraz z umiejętnością naukowego i kreatywnego stawiania i rozwiązywania hipotez i problemów badawczych.

Treści kształcenia

Jednym z zadań seminarium jest ukształtowanie kompetencji w zakresie umiejętności literackiego formułowania (werbalizacji) wyników badań krytycznych tekstów i umiejętności logicznego wnioskowania. Zajęcia wprowadzają w podstawy zbudowania własnego warsztatu naukowego, w perspektywie pisania pracy magisterskiej. Ich treścią jest zapoznanie się z naukowym procesem badawczym w odniesieniu do źródeł badań biblijnych; omówienie metod badań z zakresu biblistyki i przeprowadzenie odpowiednich ćwiczeń; sformułowanie tematu i planu pracy; kształtowanie umiejętności postawienia problemu badawczego oraz ćwiczenia redakcyjne.
Zajęcia seminaryjne mają pozwolić zbudować własny (!) warsztat naukowy, w celu napisania pracy magisterskiej, jako werbalizacji stawianych i rozwiązywanych problemów naukowych. W trakcie seminarium kształtuje się umiejętność logicznego i sprawnego doboru materiału źródłowego i adekwatnych metod, doboru piśmiennictwa naukowego, logicznego prezentowania wyników badań i skutecznego prowadzenia dyskusji. Systematyczna współpraca z promotorem oraz kontrola postępów i pomoc w realizacji pracy magisterskiej, poprzez proces uzyskiwania wiedzy co do zasad pisania pracy, dokumentowania wyników badań, odwoływania się do literatury przedmiotu i literatury pomocniczej. Treścią seminarium jest także nabywanie umiejętności prezentacji wyników swojej pracy i poddawania ich publicznej dyskusji. Proces nabywania umiejętności: 1. Piśmiennictwo naukowe w aspekcie percepcyjnym
- korzystanie z literatury fachowej
- wyszukiwanie pozycji adekwatnych tematycznie
- wypisy z literatury
- rodzaje i struktura publikacji
- przygotowanie i prezentacja notatki z przeczytanych publikacji (monografii)
2. Omówienie i zapoznanie się ze źródłami pracy biblisty
- źródła biblijne i ich wydania (LXX, BHS, NT)
- literatura pomocnicza biblistyki: historia, geografia, archeologia, języki biblijne
- źródła niebiblijne: literatura apokryficzna ST i NT i jej grupy; literatura z Qumran; dzieła Ojców Kościoła
- tłumaczenia Biblii: LXX, Vulgata, Peszitto, tłumaczenia współczesne
- żródła judaistyczne: targumy, peszery, midrasze
- słowniki lingwistyczne, terminologiczne, tezaurusy
- komputer w warsztacie biblisty
3. Warsztat pisarski biblisty:
- wybór tematu opracowania i jego wieloaspektowe uzasadnienie
- konstrukcja opracowania odpowiadająca tematowi
- standaryzacja nazewnictwa biblijnego
- transliteracja alfabetów niełacińskich
- używanie skrótów biblijnych
- zasady cytacji i tworzenia przypisów
- ogólne wymogi wydawnicze
4. Forma i struktura pracy.
5. Wykonanie, analiza i ocena prac kontrolnych:
- przegląd czasopiśmiennictwa biblijnego
- sprawozdanie z badań
- notka bibliograficzna
- zestaw bibliograficzno-przypisowy do wybranego tematu
- formułowanie problemów badawczych
- plan pracy
- praca proseminaryjna na wybrany temat, dokumentująca znajomość warsztatu naukowego
- prezentacja tematów prac proseminaryjnych przez studentów
6. Praca z komputerem; korzystanie z programów biblijnych (BibleWorks) W trakcie seminarium kształtuje się umiejętność logicznego i sprawnego doboru materiału źródłowego i adekwatnych metod, doboru piśmiennictwa naukowego, logicznego prezentowania wyników badań i skutecznego prowadzenia dyskusji. Systematyczna współpraca z promotorem oraz kontrola postępów i pomoc w realizacji pracy magisterskiej, poprzez proces uzyskiwania wiedzy co do zasad pisania pracy, dokumentowania wyników badań, odwoływania się do literatury przedmiotu i literatury pomocniczej. Treścią seminarium jest także nabywanie umiejętności prezentacji wyników swojej pracy i poddawania ich publicznej dyskusji. Proces nabywania umiejętności: 1. Piśmiennictwo naukowe w aspekcie percepcyjnym
- korzystanie z literatury fachowej
- wyszukiwanie pozycji adekwatnych tematycznie
- wypisy z literatury
- rodzaje i struktura publikacji
- przygotowanie i prezentacja notatki z przeczytanych publikacji (monografii)
2. Omówienie i zapoznanie się ze źródłami pracy biblisty
- źródła biblijne i ich wydania (LXX, BHS, NT)
- literatura pomocnicza biblistyki: historia, geografia, archeologia, języki biblijne
- źródła niebiblijne: literatura apokryficzna ST i NT i jej grupy; literatura z Qumran; dzieła Ojców Kościoła
- tłumaczenia Biblii: LXX, Vulgata, Peszitto, tłumaczenia współczesne
- żródła judaistyczne: targumy, peszery, midrasze
- słowniki lingwistyczne, terminologiczne, tezaurusy
- komputer w warsztacie biblisty
3. Warsztat pisarski biblisty:
- wybór tematu opracowania i jego wieloaspektowe uzasadnienie
- konstrukcja opracowania odpowiadająca tematowi
- standaryzacja nazewnictwa biblijnego
- transliteracja alfabetów niełacińskich
- używanie skrótów biblijnych
- zasady cytacji i tworzenia przypisów
- ogólne wymogi wydawnicze
4. Forma i struktura pracy.
5. Wykonanie, analiza i ocena prac kontrolnych:
- przegląd czasopiśmiennictwa biblijnego
- sprawozdanie z badań
- notka bibliograficzna
- zestaw bibliograficzno-przypisowy do wybranego tematu
- formułowanie problemów badawczych
- plan pracy
- praca proseminaryjna na wybrany temat, dokumentująca znajomość warsztatu naukowego
- prezentacja tematów prac proseminaryjnych przez studentów
6. Praca z komputerem; korzystanie z programów biblijnych (BibleWorks)

Efekty kształcenia

Ukształtowanie kompetencji w zakresie umiejętności literackiego formułowania (werbalizacji) wyników badań krytycznych tekstów biblijnych i judaistycznych oraz umiejętności logicznego wnioskowania.
Zajęcia seminaryjne mają pozwolić zbudować własny (!) warsztat naukowy, w celu napisania i obrony pracy magisterskiej, jako werbalizacji stawianych i rozwiązywanych problemów naukowych. Zdobyta wiedza i ukształtowane umiejętności dyskursu naukowego kreują studenta jako teologa-biblistę, posługującego się krytycznie różnymi metodami i świadomie, aktywnie uczestniczącego w różnych aspektach życia Kościoła.
W efekcie student zyskuje poszerzoną wiedzę z zakresu biblistyki, źródeł badań biblijnych i specyfiki źródeł judaistycznych oraz metod naukowych, właściwych dla biblistyki. Jego umiejętności mają pozwolić na poprawne stawianie problemów naukowych i prawidłowy proces ich rozwiązywania. Kompetencje studenta pozwalają na właściwy dobór źródeł, metod i kreatywną werbalizację rozwiązań w formie literackiej, z zastosowanie właściwych zasad organizacji tekstu i wymogów redakcyjnych.

Metody dydaktyczne

Metoda wykładowa i konwersatoryjna, z elementami ćwiczeniowymi wspólnymi i indywidualnymi; indywidualne konsultacje

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Ciągła ocena postępów w pisaniu pracy magisterskiej; ocena prezentacji pracy i umiejętności dyskusji

Lektury podstawowe

Marciszewski W., Metody analizy tekstu naukowego. Warszawa 1981
Walewski P., Praca naukowa nad Biblią. Cytowanie i skróty. Częstochowa 2006
S. Grzechowiak, Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995
Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej, Interpretacji Biblii w Kościele
Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej, Naród żydowski i jego Święte Pisma w Biblii chrześcijańskiej
Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej, Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego
Apokryfy Starego Testamentu, oprac. R. Rubinkiewicz, Warszawa 1999
Ch. Dohmen, G. Stemberger, Hermeneutyka Biblii żydowskiej i Starego Testamentu, Kraków 2008
J. Czerski, Metody interpretacji Nowego Testamentu, Opole 1997
S. Jędrzejewski, Biblia i judaizm, Kraków 2007

Lektury uzupełniające

Urbańczyk S., Słowniki i encyklopedie. Ich rodzaje i użyteczność. Kraków 2000
J.E. Bielecki, Metodologia. Seminaryjne i dyplomowe prace z teologii. Praktyczne wskazówki metodologiczne, Kraków 1993
S.C. Napiórkowski, Jak uprawiać teologię, Wrocław 1991
Dokument Papieskiej Komisji Biblijnej, Biblia a moralność
K. Pilarczyk, Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali, Kraków 2006
J. Synowiec, Gatunki literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003
Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006
M. Simonetti, Między dosłownością a alegorią, Kraków 2000
R. Meynet, Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej, Kraków 2001
P. Walewski, Praca naukowa nad Biblią. Cytowanie i skróty, Częstochowa 2006