Seminarium z patrologii i historii dogmatu (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

- zainteresowanie historią i literaturą wczesnego chrześcijaństwa;

- podstawowa znajomość języka greckiego i łacińskiego;

- regularna praca seminaryjna.

Cele

- zdobycie umiejętności poprawnej analizy historycznej, teologicznej i literackiej tekstu;

- zdobycie umiejętności poprawnego formułowania i wyrażania w piśmie treści analizowanego naukowo tekstu;

- stawiania problemów i ich rozwiązywanie;

- napisanie pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej w zakresie patrologii i historii dogmatu.

Treści kształcenia

Zajęcia prowadzone na seminarium mają za zadanie napisanie pracy naukowej z teologii w zakresie patrologii i historii dogmatu. Przebieg seminarium: w pierwszej części, studenci zapoznają się z metodą pisania pracy naukowej. Każdego, kolejnego roku akademickiego przedmiotem studium dla uczestników seminarium jest lektura i analiza jednego z dzieł wybranego autora okresu starożytności chrześcijańskiej, lub studium rozwoju wybranego dogmatu Kościoła. Seminarium część I:
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.

Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej. Seminarium część I:
- metodologia pisania pracy naukowej z patrologii i historii dogmatu;
- wybór tematu;
- kwerenda;
- analiza materiału źródłowego;
- konstrukcja planu pracy;
- zbieranie bibliografii;
- zasady komponowania tekstu.

Seminarium część II:
- krytyczna analiza wybranych tekstów patrystycznych, pod kontem ich wiarygodności historycznej, oceny literackiej oraz znaczenia teologicznego;
- synteza dokonań w postaci pracy magisterskiej, licencjackiej lub doktorskiej.

Efekty kształcenia

Student uczęszcza na zajęcia seminaryjne z profesorem, konsultuje systematycznie z profesorem postęp w indywidualnej pracy nad danym autorem patrystycznym i jego tekstem, czyta wybrane teksty patrystyczne.
Na podstawie przeczytanych tekstów starożytnych student:
• analizuje greckie i łacińskie słownictwo teologiczne;
• nabywa wiedzy historycznej dotyczącej danego autora patrystycznego;
• teologicznie tłumaczy problematykę poruszaną przez wybranego autora patrystycznego;
• teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła na przykładzie wybranego autora patrystycznego;
• pisze i broni pracę naukową (magisterską, licencjat II stopnia - tzw. licencjat kościelny, doktorską).

Metody dydaktyczne

- wprowadzenie studenta w metodologię patrystyczną;
- przykładowe zastosowanie metodologii patrystycznej na wybranych tekstach wczesnochrześcijańskich;
- krytyczna analiza twórczości pisemnej studentów, pod kontem poprawnego zastosowania metodologii patrystycznej;
- merytoryczna dyskusja profesora ze studentami nad poszczególnymi pracami magisterskimi i doktorskimi, celem poprawnego użycia metody patrystycznej.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

W czasie 30 godzin seminaryjnych opisywane efekty kształcenia są obserwowane i zmierzone przez profesora poprzez:
- systematyczne uczęszczanie studenta na zajęcia seminarium naukowego;
- odbieranie od poszczególnego studenta kolejnych rozdziałów pracy naukowej;
- warunkiem zaliczenia przedmiotu jest osiągnięcie przez studenta wszystkich założonych powyżej efektów kształcenia.

Lektury podstawowe

- indywidualnie wybrany autor patrystyczny i jego konkretne dzieło;

Lektury uzupełniające

Drączkowski F., ABC pisania pracy magisterskiej, Pelplin 2000;
Grobler A., Metodologia nauk, Kraków 2006;
Grzechowiak S., Wprowadzenie do pisania prac magisterskich z nauk teologicznych, Gniezno 1995;
Lonergan B. J. F., Metoda w teologii, Warszawa 1976;
Miśkiewicz B., Wstęp do badań historycznych, Warszawa-Poznań 1988;
Topolski J., Metodologia historii, Warszawa 1973;
Wicks J., Wprowadzenie do metody teologicznej, Kraków 1995.