Seminarium z teologii duchowości (2014/15)


Sylabus

Sylabus

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę na temat teologii duchowości i umiejętność analizy tekstów źródłowych.

Cele

Celem seminarium jest przekazanie studentom wiedzy, pomoc w nabyciu umiejętności i kompetencji prowadzących do samodzielnej redakcji oryginalnej pracy magisterskiej.

Treści kształcenia

Na seminarium omawiane są kwestie metodologiczne teologii duchowości oraz wszystkie sprawy związane z metodyką pracy naukowej. W zależności od tematów prac przedstawiane i omawiane są także treści merytoryczne. Tematyka zajęć: teologia duchowości pośród innych dziedzin teologicznych; metodologia teologii duchowości; analiza tekstów źródłowych; sposoby opisu, oceny i weryfikacji doświadczenia duchowego; nauczanie Kościoła jako kryterium oceny doświadczeń duchowych. Tematyka zajęć: teologia duchowości pośród innych dziedzin teologicznych; metodologia teologii duchowości; analiza tekstów źródłowych; sposoby opisu, oceny i weryfikacji doświadczenia duchowego; nauczanie Kościoła jako kryterium oceny doświadczeń duchowych.

Efekty kształcenia

Student zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia (TMA_W10).
Student potrafi dogłębnie analizować teksty źródłowe, wydobyć z nich problemy do dyskusji, dokonać krytycznej oceny doświadczeń duchowych w oparciu o zasady obiektywizujące, formułować w oparciu o analizowany materiał najważniejsze postulaty życia duchowego. Posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii obejmujące analizę tekstów, syntezę różnych idei, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowywanie i prezentację wyników, pozwalające na oryginalne rozwiązanie złożonych problemów (TMA_U02). Student potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (TMA_K03).

Metody dydaktyczne

Praca z tekstem, wykład, dyskusja, opracowywanie konspektów, redagowanie pracy magisterskiej.

Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia

Prace roczne na poszczególnych etapach przygotowywania pracy magisterskiej: III rok - temat, plan pracy i jeden punkt w oparciu o źródła; IV rok - jeden rozdział pracy i jeden punkt przygotowany w oparciu o źródła, opracowania i literaturę pomocniczą; V rok - całość pracy magisterskiej.

Lektury podstawowe

Chmielewski M., Potrzeba metodologii w teologii duchowości,Duchowość w Polsce, 12/2010, s. 29-39.